چکیده:
بازی میتواند یکی از مهمترین محرکهای موثر در آموزش نقاشی باشد و باعث تنوع و تحرک کلاس در زنگ هنر و شادابی و نشاط دانشآموزان و در نتیجه ایجاد علاقه به درس هنر شود.ایجاد نشاط و شادابی در دانشآموزان با تلفیق هنر و بازی میتواند عاملی موثر در رشد و تکامل ذهنی کودکان بهشمار آید و سلامت فکری و کارکرد درست ذهنی آنان را تضمین میکند.این مقاله دربارة به خدمت گرفتن نقش محرک بازی با روشی غیرمستقیم در آموزش نقاشی است و در آن سعی شده است که با پنج بازی، پنج شیوة نقاشی بهطور غیرمستقیم آموزش داده شود.
خلاصه ماشینی:
)» (همان: ١٥) با همة این توصیفات و با وجود اهمیت فراوان بازی نباید در این روش افراط نمود بلکه از آن باید در کنار روشهای دیگر آموزش نقاشی استفاده کرد.
نقاشی نیز در تشکیل شخصیت کودک اهمیت بسزایی دارد و نه تنها به او امکان شناسایی محیط و شرکت خود در آن را میدهد یا سؤالاتی برایش مطرح میسازد، بلکه به او کمک میکند تا مسائلی را که به صورت نامنظم برایش مطرح میشوند، به شکل صورتبندی شده منظم کند.
١. بعد از اینکه دانشآموز شیئی را که لمس کرده است کشید، میتوان پیشنهاد کرد که مکانی را که آن شیء در آن واقع شده است، نیز ترسیم کند.
در این روش اهداف موردنظر عبارتاند از: تقویت تخیل و خلاقیت کودکان برای شناخت اجسام و محیط از طریق لمسکردن و همینطور دقیقتر نگاه کردن به شکل و رنگ اشیای پیرامون خود.
/جادوی نقاشی این روش یکی از تکنیکهای نقاشی است که میتوان آن را بهطور غیرمستقیم و با بازی به دانشآموزان آموزش داد.
(اسم دانشآموز) رو ظاهر کن!» بعد نقاشی ظاهر شده را به بچهها نشان میدهیم و این کار همینطور ادامه پیدا میکند.
این روش را میتوان روی تخته نیز انجام داد؛ به این ترتیب که مربی برای شروع روی تخته خطی میکشد و بچهها به نوبت آن را به نتیجه میرسانند.
٢. این شیوه برای تقویت نقاشی و بازی جمعی مفید است.
این روش را میتوان با آموزش روش خیس در خیس بهصورت غیرمستقیم انجام داد؛ به این صورت که کاغذ را خیس میکنیم و چند لکه رنگ روی آن میریزیم.