چکیده:
در مطالعه شبه تجربی، به بررسی تآثیر درس پژوهی با تآکید بر خلاقیت بر روی خلاقیت 78 معلم و 1900 دانش آموز 38 مدرسه ابتدایی مناطق نوزده گانه شهر تهران پرداخته شد، در گیر ساختن معلمان و دانش آموزان در فعالیت های اکتشافی و انجام پروژه در زندگی واقعی با هدف پرورش خلاقیت معلمان و دانش آموزان، ارج نهادن به خلاقیت و فراهم ساختن محیطی غنی و حمایت کننده، از جمله برنامه های غنی سازی بوده است.کارکنان 68 ساعت آموزش دیدند، در طول سال با درس پژوهی و بکارگیری روش های پرورش خلاقیت، به غنی سازی برنامه درسی مدرسه پرداختند. با استفاده از آزمون خلاقیت در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، امتیازات معلمان و دانش آموزان، گروه تجربی در مقایسه با گروه گواه، افزایش قابل توجهی نشان دادو بین نمرات خلاقیت معلمان و معدل نمرات خلاقیت دانش آموزان کلاس آنها همبستگی خطی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین با استفاده از مشاهده و پرسشنامه و اجرای ان بر روی 188 نفر از کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس نشان داده شد، درس پژوهی موجب رشد مهارت های حرفه ای معلمان گردیده است.
In a quasi-experimental study، the effect of lesson study with emphasis on creativity was investigated on creativity of 78 teachers and 1900 primary school pupils. Getting involved teachers and pupils in explorative activities and projects in real life، in order to develop their creativity، valuing creativity and providing a rich and supportive environment، have been among enrichment program. The staff was trained for 68 hours، within the year with lesson study and using the methods of developed creativity، enriched the curriculums of school. Based on the creativity test scores of pupils and teachers، the experimental group compared with the control group، showed a significant increase، and between the teachers' creativity scores and the average score of their pupils a positive and significant linear correlation exists. In addition، the lesson study caused the growth of teachers’ professional skills.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر درسپژوهی خلاقیت محور برتوسعۀ توانمندیهای حرفهای معلمان و یادگیری رفتار خلاق معلمان و دانشآموزان دکتر بهمن حوریزاد1 چکیده {IBدر مطالعه شبه تجربی،به بررسی تأثیر درسپژوهی با تأکید برخلاقیت برروی خلاقیت 78 معلم و 1900 دانشآموز 38 مدرسه دوره ابتدایی مناطق نوزدهگانه شهر تهران پرداخته شد،درگیر ساختن معلمان و دانشآموزان در فعالیتهای اکتشافی و انجام پروژه در زندگی واقعی،با هدف پرورش خلاقیت معلمان و دانشآموزان،ارج نهادن به خلاقیت و فراهم ساختن محیط غنی و حمایتکننده،از جمله برنامههای غنیسازی بوده است.
پیشینه پژوهشی در زمینه آموزش حین خدمت معلمان نشان میدهد که یکی از موثرترین عوامل در پرورش حرفهای معلمان،پژوهش خود آنان در کلاس درس و چگونگی ارتباطشان با دانشآموزان است(سرکار آرانی،1996،1998،یوشی موتو1،1986،ایمازو2، 1996،فویو و کورلند3،1997).
براین اساس در این تحقیق در جستجوی مدلی برای غنیسازی برنامه درسی از طریق درسپژوهی مبتنی برخلاقیت و توسعه توانمندیهای حرفهای معلمان و ظرفیتهای مغزی دانشآموزان هستیم و فرضیههای تحقیق عبارتند از: 1-بین نمرات خلاقیت معلمان و معدل نمرات خلاقیت دانشآموزان کلاس آنها همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد.
از سوی دیگر یافتههای این پژوهش با یافتههای پژوهشی دکتر منطقی(1380)که با بررسی اثرات آموزش خلاقیت در دوره ابتدایی،با ارایه الگویی برای آموزش خلاق در جریان تدریس،تأثیرپذیری آموزشها را نشان داده و چگونگی دخالت دادن این روشها در کتابهای درسی و چگونگی تدریس،را مطرح ساخته است،همخوانی دارد.
از سوی دیگر،یافتههای این پژوهش با یافتههای پژوهشهای جهانی که نشان دادهاند برنامههای آموزش حین خدمت معلمان در مدرسه از جمله موثرترین روشهای ارتقای شایستگیهای حرفهای معلمان و بهسازی کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری است و این روش از سایر روشهای سنتی پرورش حرفهای معلمان کارآمدتر است،همخوانی دارد(لانت2،1993-تیسن3،1992- مورانات4،1981-بارث5،1990-دارلینگ،هامون61998)."