چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی انجام شد. بدین منظور 214 دانشجو (104 پسر و 110 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس احساس تنهایی و پرسشنامه سلامت عمومی بود. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. آزمودنی های با احساس تنهایی پایین و متوسط از سلامت عمومی بیشتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. آزمودنی های با احساس تنهایی متوسط از سلامت عمومی بالاتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. همچنین بین میانگین نشانه های بدنی، اضطراب، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معناداری یافت شد.
The purpose of present study was to compare university student's general health with their academic achievement based on the degree of their loneliness. For this purpose، 214 university students (104 boys and 110 girls) were selected with random cluster sampling. The research instruments were loneliness scale and general health questionnaire.The Results showed that there is a significant difference between general health and academic achievement with consideration of the degree of loneliness. Participants with low and intermediate degree of loneliness had higher general health than participants with high degree of loneliness. Participants with intermediate degree of loneliness had higher general health than participants with high degree of loneliness.There was also a significant difference between somatic symptoms، anxiety، social dysfunction and depression's mean based on the degree of loneliness.
خلاصه ماشینی:
"شاخصهای توصیفی سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی برحسب میزان احساس تنهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه از جدول 2 مشاهده میشود میانگین نمرات سلامت عمومی گروه با احساس تنهایی پایین بهطور معنیداری کمتر از گروههای با احساس تنهایی متوسط و بالا است.
به منظور بررسی نقش میزان احساس تنهایی بر نمره کل سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(شاخص لامبدای ویکلز1)استفاده شد که نتایج آن در جدول 3 ارائه شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری برای مقایسه میانگین پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی برحسب میزان احساس تنهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه از جدول 3 مشاهده میشود نقش میزان احساس تنهایی بر ترکیب خطی متغیرهای وابسته معنیدار میباشد[ P<0/001 و 11/61-(420 و 4) Wilks???,F ].
نتایج تجزیه و تحلیل واریانس تک متغیری برای مقایسه میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی و سلامت عمومی برحسب میزان احساس تنهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه از جدول 4 مشاهده میشود بین میانگین سلامت عمومی آزمودنیها برحسب میزان احساس تنهایی تفاوت معناداری وجود دارد (1).
به منظور بررسی نقش میزان احساس تنهایی بر هریک از مؤلفههای سلامت عمومی یعنی نشانههای بدنی،اضطراب،نارساکنشوری اجتماعی و افسردگی از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(شاخص لامبدای ویکلز)استفاده شد که نتایج آن در جدول 6 ارائه شده است.
نتایج آزمون تعقیبی توکی برای مقایسه مؤلفههای سلامت عمومی برحسب میزان احساس تنهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانچه از جدول 8 مشاهده میشود از لحاظ نشانههای بدنی بین دو گروه احساس تنهایی پایین و احساس تنهایی بالا تفاوت معنیداری وجود دارد."