چکیده:
اثربخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روانی دانشجویان در پژوهشی از نوع طرح های جایگزینی تصادفی بلوکی بررسی شد. ابتدا، نمونه ای به تعداد 166 دانشجوی پسر و دختر از بین11370 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، پرسشنامه های هوش معنوی (ناصری و سهرابی، 1386)، سنجش نشانه های مرضی (دروگاتیس و همکاران، 1975)، را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس بر اساس نمره های پرسشنامه هوش معنوی (بالا یا پایین تر از میانگین نمره ها) به چهار گروه تقسیم شدند. دو گروه آزمایشی، یکی با هوش معنوی بالا و دیگری با هوش معنوی پایین و دو گروه کنترل، یکی با هوش معنوی بالا و دیگری با هوش معنوی پایین. گروه های آزمایشی، در 16 جلسه 3 ساعته از آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر الگوی آموزشی سازمان جهانی بهداشت (1999)، در خلال 8 هفته شرکت کردند و در پایان آموزش، برای بار دوم پرسشنامه سنجش نشانه های مرضی را در پس آزمون کامل نمودند. سرانجام بعد از گذشت چهار ماه جهت بررسی ثبات یا تغییرات ایجاد شده در نتایج، در یک مطالعه پیگیرانه، مجددا پرسشنامه سنجش نشانه های مرضی اجرا شد. نتایج آزمون آماری «t » نشان داد که هوش معنوی و آموزش مهارت های زندگی، هر یک به طور جداگانه تاثیر معنی داری بر سلامت روانی دانشجویان داشته، اما در تعامل با هم تاثیر معنی داری بر سلامت روانی دانشجویان نمی گذارند.
he interactional effect of Spiritual Intelligence (SQ) and life skills training (LST) on university students` mental health were carried out in a randomized block designs study. At first، 166 male & female university students were randomly selected out of 11370 students at Islamic Azad University in Borujerd. Then Spiritual Intelligence questionnaires (Naseri & Sohrabi، 1386)، and Symptoms Checklist-90- Revised (Derogatis at al، 1975)، were filled out as the pretest by the subjects. On the basis of the results of the Spiritual Intelligence questionnaire، the subjects were divided into four groups. Two experimental groups، one with a higher SQ and the other with a lower SQ & two control groups، one with a higher SQ and the other with a lower SQ. The experimental groups in two separate classes of students with higher and lower SQ took part in 16 sessions of 3 hours of the LST based on instructional pattern of WHO (1996،1999)، in a time span of 8 weeks. At the end of the course، they filled out SCL90-R questionnaire for the second time as the post test. Finally، after four months in order to figure out the stability or possible changes in the results، once more، in a follow-up study، the SCL90-R questionnaire was administered. The results of statistical test of Independent-Samples T test was used to analyze indicated that SQ and LST separately have a significant effect on the students` mental health، though in an interaction with each other، the two aforementioned factors have no a significant effect the students` mental health.
خلاصه ماشینی:
"Lipman & Covi یافتهها بررسی سوال اول در پاسخ به سوال اول در این مورد که آیا هوش معنوی بر سلامت روانی دانشجویان اثر میگذارند.
یافتههای مربوط به تفاوت بین دو گروه دارای هوش معنوی بالا و پایین از لحاظ سلامت روانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *به دلیل معنیدار نبودن تساوی بین واریانسهای مراحل،از نتایج آزمون «t» در حالت عدم تساوی واریانسها استفاده شده است.
دادههای مربوط به تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *به دلیل معنی دار نبودن تساوی بین واریانسهای مراحل،از نتایج آزمون «t» در حالت عدم تساوی واریانسها استفاده شده است.
دادههای مربوط به اثر بخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشجویان داری هوش معنوی بالا (به تصویر صفحه مراجعه شود) *به دلیل معنی دار نبودن تساوی بین واریانس مراحل،از نتایج آزمون «t» در حالت عدم تساوی واریانسها استفاده شده است.
P<0/05 جدول(4)دادههای مربوط به اثر بخشی تعاملی هوش معنوی و آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشجویان داری هوش معنوی پایین (به تصویر صفحه مراجعه شود) *به دلیل معنیدار نبودن تساوی بین واریانسهای مراحل،از نتایج آزمون t در حالت عدم تساوی واریانسها استفاده شده است.
جدول(5)نتایج آزمون «t» ،در مورد معنیداری تفاوت بین تفاضل میانگینهای نمرههای سلامت روانی دانشجویان دارای هوش معنوی بالا و پایین گروه آزمایش در مراحل پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) *به دلیل معنیدار نبودن تساوی بین واریانسهای مراحل،از نتایج آزمون «t» در حالت عدم تساوی واریانسها استفاده شده است."