چکیده:
<P>حقیقت دین،قدسی و معنوی است و هدف از نزول،سوق دادن انسانها به سوی سعادت و کمال واقعی میباشد.معنویت،به معنای ارتباط خالصانه با خالق متعال و در قالب دعا،نیایش،اطاعتپذیری و پیروی از فرمان الهی،از نیازهای اساسی بشریت به شمار میرود و التزام به این مسائل سبب صعود و ترقی معنوی انسان میگردد.</P><P> عبادت و معنویت،افزون بر آثار معنوی و روحانی،آثار اجتماعی،روانشناختی، مادی و تربیتی زیادی در پی دارد که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره خواهد شد.همچنین،در این نوشتار،ضمن تبیین گونههای عبادت و جایگاه آن در ارادهء جوانی،به تحلیلی و توصیف آثار عبادت و معنویت خواهیم پرداخت.</P>
خلاصه ماشینی:
"امام صادق علیه السلام در اینباره میفرمایند:«کسی که به تقوا و رعایت حدود الهی پناه برد،خداوند وی را حفظ میکند و کسی که در پناه امن او باشد،باکی نیست از این که حتی از آسمان بر زمین افتد یا بلا و مشکلات بر اهل زمین روی بیاورد و بر او نیز اصابت کند،[چه اینکه]او در پناه خداست و از بلیهای محفوظ میباشد.
در روایتی که از محضر نورانی حضرت علی علیه السلام وارد شده،چنین آمده است:«کسی که به لذایذ و شهوات نفسانی[گناهان شهوانی]روی آورد و به آنها مبادرت ورزد،به سوی آفات و بلیات شتافته است»؛3پس این امور،منشأ بلا و آسیب دنیوی هستند و انسان را به پرتگاه نابودی میکشانند.
پس از مباحث بالا،این پرسش مطرح میشود که راه نجات از آسیبهای گناه و راهکار جبران گذشته چیست؟چه کنیم تا روح و روانمان،لطافت و روشنی پیشین را بازیابد؟در پاسخ باید گفت که خداوند متعال به دلیل رحمانیت و لطف بیپایان به بندگان،توبه را قرار داده است تا اگر بندهای به دلیل نادانی،مرتکب گناهی شد،با توبه به اصلاح و جبران گذشتهی خود بپردازد.
در آموزههای اسلامی،به ویژه در قرآن کریم،تلاش شده است راه برای اصلاح،تربیت و بازگشت چنین افرادی باز باشد؛یعنی اگر گناهکار توبه کرد،پشیمان شد و اظهار ندامت کرد،به بازسازی شخصیت وی پرداخته میشود و تلاش شده است او را به حالت اول،بلکه بالاتر از آن برگرداند و از او انسانی وارسته و صالح بسازد؛از اینرو،خداوند متعال در قرآن کریم،از یکسو،بستر و زمیهی بازگشت را آماده کرده،میفرماید: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید[گناه کردهاید]،زیرا از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همهی گناهان را میآمرزد[اگر توبه کنید]،زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است»."