چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مساله دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق ٢٣٠نفر از دانشـجویان کارشناسـی رشـته ی علـوم تجربـی دانشـگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ بودند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و تعداد افراد نمونه نیز ٥٠ نفر بودند که ٢٢ نفر در گـروه آزمـایش و ٢٨ نفـر در گروه کنترل قـرار داشـتند. در ایـن پـژوهش جهـت جمـع آوری داده هـا از پرسشـنامه استاندارد مهارت های حل مساله هپنـر(١٩٨٨) اسـتفاده شـد. جهـت تجزیـه و تحلیـل داده های به دست آمده از نرم افزار ١٦ SPSS و آزمون تی گروه هـای مسـتقل اسـتفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظـر مولفـه هـای حـل مساله (اعتماد به نفس در حل مساله ، استقبال یا اجتناب از فعالیت های حل مساله ، کنترل رفتار و هیجانات خود حین حل مساله و حل مساله به طـور کلـی ) تفـاوت معنـی داری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مولفه های حل مساله نشان دادنـد. از نتایج این تحقیق می توان برای بهبود مهارت های حل مساله دانشجویان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
در زیر به مواردی از این تحقیقات که در ایـران و کشـورهای دیگـر انجـام شده است ، اشاره می شود: نتایج تحقیقی با عنوان «مقایسه رفتار اطـلاع یـابی آموزشـی - پژوهشـی دانشـجویان تحصیلات تکمیلی علـوم انسـانی و فنـی و مهندسـی در اسـتفاده از اینترنـت » توسـط تارویردی زاده در سال ١٣٨٥ نشان داد که دانشجویان فنی و مهندسـی اولویـت خـود را برای کسب اطلاعات ، اول اینترنت سپس کتاب معرفی کردند، در حالی که دانشـجویان علوم انسانی اول از کتاب سـپس از اینترنـت اسـتفاده مـی کننـد.
برند-گروول ، ووپریز و والراون ١٧(٢٠٠٩) تحقیقی با عنوان «مدل توصیفی حل مسأله اطلاعات با استفاده از اینترنت » انجام دادند که خلاصه آن به شرح زیر است : 15 -Shanahan 16‐ Tompson, Lynda, Lynne & Branson 17 ‐Brand‐ Gruwel, Wopereis & Walraven این مقاله فرایند حل مسأله اطلاعات با استفاده از جست وجوی اطلاعات در اینترنت را توصیف می کند.
لازاکیدو و رتالیس ١٩(٢٠١٠) تحقیقی با عنوان «استراتژی های یـادگیری مشـارکتی بـا کمک کامپیوتر برای کمک به دانش آموزان جهت کسب مهارت هـای حـل مسـأله خـود تنظیم در ریاضیات » انجام دادند که خلاصه آن به شرح زیر است : هدف عمده این مقاله بررسی اثربخشی روش آموزشی مبتنی بر کامپیوتر بـرای حـل مسأله خود تنظیم است .
٣- آیا بین دانشجویان آشنا با سواد اطلاعاتی اینترنت و ناآشـنا، از نظـر کنتـرل رفتار و هیجانات خود حین حل مسأله تفاوت معنی داری وجود دارد؟ برای بررسی این سوال از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شـد.
٤- آیا بین دانشجویان آشنا با سواد اطلاعاتی اینترنت و ناآشنا، از نظـر مهـارت حل مسأله به طور کلی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ برای بررسی این سوال از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شـد.