چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی فرماندهان و سه متغیر، تحمل فشار روانی، عزت نفس و مسئولیت پذیری است. این پژوهش از حیث هدف، پژوهش کاربردی، از نقطه نظر زمان گردآوری، از نوع پیمایشی و از نظر روش های جمع آوری داده ها و اطلاعات، از نوع میدانی به شمار می آید. پرسشنامه هوش هیجانی شات برای 32 نفر از فرماندهان و تعداد 507 نفر از دانشجویان (آنان که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند)، توزیع گردید. داده ها، توسط نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان و تحمل فشار روانی، عزت نفس و مسئولیت پذیری آنان رابطه ای مثبت (به ترتیب 353/0r =، 317/0r = و 586/0r =) وجود دارد که در سطح 05/0، این روابط معنادار است. همچنین نتایج حاصل، نشانگر آن است که بین ابعاد ارزیابی و ابراز هیجان و نیز تنظیم و مدیریت هیجان فرماندهان با تحمل فشار روانی، عزت نفس و مسئولیت پذیری آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و این در حالی است که بین بعد بهره برداری از هیجان فرماندهان با متغیرهای سه گانه پژوهش، رابطه معناداری حاصل نگردید. مقدار ضریب تعیین تعدیل شده (R2adj)، برای تحمل فشار روانی، عزت نفس و مسئولیت پذیری، به ترتیب برابر 096/0، 071/0 و 322/0 گزارش شده است؛ این بدان معنی است که ابعاد هوش هیجانی (ارزیابی و ابراز هیجان، تنظیم و مدیریت هیجان، بهره برداری از هیجان)، به ترتیب10% ، 7% و 32% از کل واریانس متغیرهای وابسته (تحمل فشار روانی، عزت نفس و مسئولیت پذیری) را تبیین می کنند. همچنین نتایج نشان دادند که بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان با تحمل فشار روانی و عزت نفس دانشجویان و افراد تحت امر آنان، رابطه ای مثبت (به ترتیب 054/0r =، 008/0=r) و بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان با مسئولیت پذیری دانشجویان رابطه ای منفی(057/0r =-) وجود دارد، لیکن این رابطه، از نظر آماری معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج حاصل،نشانگر آن است که بین ابعاد ارزیابی و ابراز هیجان و نیز تنظیم {p(1)-دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی(نویسنده مسئول)p} {p(2)-دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزp} {p(3)-دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه مازندرانp} و مدیریت هیجان فرماندهان با تحمل فشار روانی،عزت نفس و مسئولیتپذیری آنان رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد و این در حالی است که بین بعد بهرهبرداری از هیجان فرماندهان با متغیرهای سهگانه پژوهش،رابطۀ معناداری حاصل نگردید.
جدول شماره 1:آمار توصیفی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای آزمون فرضیههای پژوهش،از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون{p2p} (r) و نیز رگرسیون خطی استفاده شد که نتایج آن به شرح زیر است: 1-ارتباط بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان(ابعاد مختلف آن)با تحمل فشار روانی آنان،به شرح در جدول شمارۀ 2 ذکر شده است.
در مقایسۀ جداول شمارۀ 2،3 و 4 میتوان اینگونه نتیجه گرفت که میزان همبستگی متغیر هوش هیجانی با متغیر مسئولیتپذیری در بالاترین سطح قرار دارد و همچنین بین ابعاد ارزیابی و ابراز هیجان و نیز تنظیم و مدیریت هیجان فرماندهان با متغیرهای تحمل فشار روانی،عزت نفس و مسئولیتپذیری آنان رابطۀ موجود مثبت و معنادار است و درحالیکه رابطۀ بین بعد بهرهبرداری از هیجان،فرماندهان با متغیرهای تحمل فشار روانی،عزت نفس و مسئولیتپذیری آنان رابطهای است مثبت ولی معنادار نیست.
همچنین نتایج حاصله نشانگر آن است که بین ابعاد ارزیابی و ابراز هیجان و نیز تنظیم و مدیریت هیجان فرماندهان با تحمل فشار روانی،عزت نفس و مسئولیتپذیری آنان رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و این در حالی است که بین بعد بهرهبرداری از هیجان فرماندهان با متغیرهای سهگانه پژوهش،رابطۀ معناداری حاصل نگردید."