چکیده:
نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که هوش هیجانی کارکنان در موفقیت و کارآمدی سازمان ها نقش مهمی ایفا می کند. از طرفی مشخص شده است که وظیفه شناسی یکی از متغیرهای دخیل در (چگونگی) مدیریت و فرماندهی است. با بررسی های اولیه مشخص شده که هوش هیجانی در افراد وظیفه شناس به میزان قابل توجهی بالا است. با توجه به این که دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) پس از فارغ التحصیلی مسئولیت های مدیریتی را به عهده می گیرند، مطالعه اندازه و چگونگی رابطه هوش هیجانی و وظیفه شناسی در دانشجویان مذکور می تواند نتایج کاربردی و موثری را در ارتقای سطح کیفیت فرماندهی آنان به دنبال داشته باشد. در این پژوهش که از نوع همبستگی است، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه شخصیتی NEOPI -R بر روی 507 نفر از دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که بین تمامی ابعاد مختلف هوش هیجانی و وظیفه شناسی همبستگی قوی (معنی داری در سطح 01/0) وجود دارد. همچنین برابر نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه، میانگین نمرات هوش هیجانی و وظیفه شناسی دانشجویان، با افزایش سال تحصیلی کاهش می یابد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی، به تنهایی حدود 42 درصد از کل تغییرات متغیر وظیفه شناسی را توجیه می کند. آموزش ابعاد مختلف هوش هیجانی سبب افزایش میزان وظیفه شناسی می گردد، به گونه ای که دانشجوی دارای هوش هیجانی بالا، دارای قدرت طرح ریزی خیلی فعال، فردی هدفمند، با اراده و مصمم می باشد.
خلاصه ماشینی:
"ابعاد(زیرشاخصهای)مدل هوش هیجانی بار-آن: 1-خودآگاهی هیجانی{P9P}:که توانایی تشخیص و درک احساسات خود میباشد؛ 2-خودابزاری{P10P}(قاطعیت یا جرأتمندی):یعنی توانایی بیان احساسات،عقاید و افکار خود و ایستادگی برای دفاع از حقوق خود بدون کمرویی و یا پرخاشگری؛ {P(1)- Social Skills P} {P(2)- Influence P} {P(3)- Communication P} {P(4)- Conflic Management P} {P(5)- Leadership P} {P(6)- Change Catalyst P} {P(7)- Building Bonds P} {P(8)- Ciarrochi&Forges&Mayer P} {P(9)- Emotional Self-Awareness(Es) P} {P(10)- Assertiveness(As) P} 3-عزت نفس{P1P}:توانایی آگاه بودن از ادارک خود،پذیرش خود و احترام به خود؛ 4-خودشکوفایی{P2P}:که فرآیندی مستمر و پویا برای کسب حد اکثر رشد تواناییها، تواناییها،قابلیتها و استعدادها است و به احساس رضایت از خود و زندگی وابسته میباشد؛ 5-استقلال{P3P}:توانایی هدایت افکار و اعمال خود و آزاد بودن از تمایلات هیجانی؛ 6-همدلی{P4P}:توانایی آگاه بودن و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آن؛ 7-روابط بین فردی:توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایتبخش متقابل که با نزدیکی عاطفی،صمیمت،محبت کردن و محبت گرفتن توصیه میشود؛ 8-مسئولیتپذیری اجتماعی:توانایی بروز خود به عنوان یک عضو دارای حس همکاری،موثر و سازنده در گروه؛ 9-حل مسئله{P5P}:توانایی شناسایی و تعریف مشکلات و همچنین انجام راهحلهای بالقوه مؤثر برای حل مشکلات؛ 10-واقعگرایی(واقعیتسنجی):یعنی توانایی ارزیابی ارتباط بین آنچه تجربه میشود و آنچه عینا وجود دارد؛ 11-تحمل فشار روانی{P6P}:توانایی مقاومت کردن در برابر رویدادها،موقعیتهای فشارآور و هیجانات قوی،بدون جا زدن و یا رویارویی فعال و مثبت با فشار؛ 12-اتعطافپذیری{P1_P}:توانایی سازگار بودن افکار و رفتار با تغییرات محیط و موقعیتها؛ {P(1)- Self-Regard(SR) P} {P(2)- Self-Actualization(SA) P} {P(3)- Indepence(IN) P} {P(4)- Empathy(EM) P} {P(5)- Problem Solving(PS) P} {P(6)- Stress Tolerance(ST) P} 13-کنترل تکانش{P2P}:افرادی که توانایی کنترل تکانه دارند،تأخیر انداختن تکانه یا وسوسه انجام عملی را دارند."