چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر وسیله آموزشی سینا، بر دقت خواندن در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش: این پژوهش، مداخلهای از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی شهر بجنورد بود؛ نمونه شامل 28 نفر (14 نفر گروه آزمایش و 14 نفر گروه کنترل) بود که پس از لحاظ کردن ملاکهای ورود به پژوهش، انتخاب شدند. یافتهها: میانگین نمرات گروه آزمایش در مولفههای جانشینی، تلفظ اشتباه، حذف حرف و کلمه، و جابهجایی، کمتر از گروه کنترل است (05/0p<) ولی در مولفههای افزودن حرف و کلمه و بازگویی اصلاحی تفاوتی آماری معناداری ندارند (05/0p>). نتیجهگیری: استفاده از وسیله آموزشی سینا، بر دقت خواندن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر موثر است.
Aim: The aim of the study is to consider the effect of Sina educational instrument on reading accuracy of educable mentally retarded students.
Method: This study is experimental pretest – posttest design with control groups. Statistical universe included all educational mentally retarded studying in 3-5 elementary grade in Boujnurd city .the samples include 28(14 and 14 with subject in control) selected after considering of interring criteria. The sample consist of 28 (14 in experimental and 14 in control) selected considering internal criteria.
Results: the means of marks in experimental group in teams of substitutions، wrong pronunciation، Omission of a letter and word، addition and Transmission were lower than in control group (p< . /05) but in items addition of a letter and word، and correctional repeat there was not any statistically significant difference (p>. /05).
Conclusion: The use of Sina educational instrument was effective on reading accuracy of educable mentally retarded students.
خلاصه ماشینی:
جنابادی(1386)اثربخشی روشهای بازپرویکپارت،فرنالد و وسیلۀ آموزشی سینا را در درماننارساییهای ویژه یادگیری خواندن و دیکته دانشآموز نارساخوان شهر زاهدان،مورد بررسی قرارداد و دریافت که استفاده از روش چند حسی فرنالد ووسیله آموزشی سینا،در درمان نارساییهای ویژهیادگیری،مؤثرتر از روش کپارت هستند.
همانگونهکه در مرورپژوهشها ذکر آن رفت،این وسیله عمدتا برای کودکاناختلال یادگیری استفاده شده است؛بنابراین،درآموزشی سینا،به این پرسش پاسخ داده شود که«آیاوسیله آموزشی سینا بر دقت خواندن دانشآموزانکمتوانذهنی آموزشپذیر مؤثر است؟» روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری پژوهش حاضر مطالعه مداخلهای از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترلاست.
ابزار در این پژوهش از دو ابزار استفاده شده است: 1-آزمون تشخیصی خواندن(شیرازی و نیلیپور،1384) 2-وسیله آموزشی سینا(سیف نراقی و نادری،1384) آزمون تشخیصی خواندن:این آزمون به وسیلۀشیرازی و نیلیپور روی 605 دانشآموز دختر و پسراول ابتدایی عادی در سال 1384 که به صورت تصادفیاز مناطق مختلف تهران انتخاب شده بودند،معیار شدهاست.
بخشیزاده(1387)در پژوهشیکه به بررسی اثر استفاده از وسیله آموزشی سینا برتعداد کلمات یاد گرفته شده 72 کودک 6-4 سالهآمادگی و مهدکودکی شهر تهران پرداخته بود،به ایننتیجه رسید که آموزش با وسیلۀ آموزشی سینا به یادگیری خواندن در این کودکان،منجر میشود.
بررسی و مقایسه تأثیرآموزش خواندن با استفاده از وسیله آموزشی سینا برتعداد کلمات یاد گرفته شده کودکان 6-4 سالهآمادگی و مهدکودکهای تهران.
noitadrater latnem dlim htiw stluda ni noisneherpmoc ecnetnes dna noitacifitnedi drow sevorpmi ytilibasid gnidaer fo gniniart evitingoC laudividnI",)3002(.
noitadrater latnem htiw slaudividni fo seitiliba evitingoc dna slliks gnidaeR.
731-121,72 seitilibasiD latnempoleveD ni hcraeseR,"noitadrater latnem htiw nerdlihc yb noitisiuqca slliks gnidaer lacigolonohP".