چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مهارت های هیجانی و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجو معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بود. برای نیل به این هدف، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، داده ها بوسیله پرسش نامه سنجش مهارت های هیجانی مایر، کاروسو و سالوی جمع آوری گردید که پایایی آن 90/0 به دست آمد. نمونه آماری شامل 202 نفر از دانشجو معلمانی بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای از جامعه 600 نفری انتخاب شده بودند. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی بود. با تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که به طور کلی دانشجو- معلمان از مهارت های هیجانی لازم برخوردارند، ولی مهارت های آن ها در حیطه های مختلف متفاوت است. به طوری که این امر به ترتیب شامل: «شناسایی هیجان ها»، «مدیریت هیجان ها»، «استفاده هیجان ها» و «درک و پیش بینی هیجان ها» است. همچنین در بین متغیرهای مختلف مورد بررسی در پژوهش تنها متغیر جنسیت به عنوان پیش بینی کننده مهارت های هیجانی بود. بدین معنی که در فرایند کلاس درس دانشجو- معلمان زن نسبت به دانشجو- معلمان مرد از مهارت های هیجانی بالاتری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین در این پژوهش سعی بر آن است تا با توجه به موضوع مذکور،ابتدا میزان مهارتهای هیجانی دانشجو معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان براساس حیطههای چهارگانه مدل مایر1،کاروسو و سالوی شناسایی و سپس عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرد.
باتوجه به آنچه گفته شد سوالات پژوهش به شرح زیر است: (1)- elliatiboR (2)- gnawH (3)- nicruB (4)- ihcsezzalaP&oibaF سوالات پژوهش 1-مهارتهای هیجانی دانشجو معلمان در کلاس درس براساس حیطههای مدل مایر،کاروسو و سالوی(شناسایی،استفاده،پیشبینی و مدیریت هیجانها)چگونه است؟ 2-آیا میزان مهارتهای هیجانی دانشجو معلمان در حیطههای چهارگانه متفاوت است؟ 3-مهارتهای هیجانی دانشجو معلمان براساس کدام یک از متغیرهای جنسیت،رشته،مقطع تحصیلی،سابقه تدریس،محل سکونت و تحصیلات والدین قابل پیشبینی است؟ روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری بهطور کلی نتایج بدست آمده از دادههای جمعآوری شده در این پژوهش را میتوان در دو بعد حیطهها و عوامل مرتبط با آن به شرح زیر مورد تحلیل قرار داد: یافتههای پژوهش نشان میدهند که دانشجو معلمان دارای مهارتهای هیجانی هستند (جدول 1)،ولی مهارتهای آنها در حیطههای مختلف متفاوت است.
بهطور کلی در راستای موارد ذکر شده بالا به نظر میرسد هرگونه اقدام و اهتمام جهت ارتقاء مهارتهای هیجانی با تاکید بر دو مقوله زیر میتواند بر میزان کیفیت بخشی و افزایش اثربخشی آموزش و تدریس در نظام آموزش و پرورش مؤثر باشد: -مفهوم هوش هیجانی برای معلمان تفهیم گردد و در این زمینه برنامههای آموزشی لازم به منظور توانمندسازی آنها مدنظر قرار گیرد."