چکیده:
گسترش و توسعه روز افزون فنآوری اطلاعات و ارتباطات به همراه آثار و پیامدهای متعدد آن موجب شده که عصر کنونی، عصر اطلاعات و ارتباطات نام گیرد. هدف این مطالعه توصیفی- همبستگی شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق، مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط کشاورزی استانهای کرمانشاه و ایلام بودند. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد (202n= ). جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته و نسخه سواد دیجیتالی دانشگاه واشنگتن استفاده گردید. به منظور بررسی روایی محتوایی از نظرات متخصصان و افراد صاحبنظر در زمینه فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میانگین آن برای متغیرهای مطالعه 87/0 بود. یافتهها نشان داد که ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، پذیرش فنآوری اطلاعات و ارتباطات، دانش دیجیتالی و قصد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین واریانس را در سطح کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات تبیین نمودهاند.
خلاصه ماشینی:
"زیرا این شرکتها میتوانند از فنآوری اطلاعات و ارتباطات Information and Communication Technology (ICT) Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) Lopez-Nicolas Soto-Acosta در زمینههای متعددی استفاده کنند.
نتایج محاسبه آلفای کرونباخ متغیرهای مورد مطالعه متغیرها تعداد گویه آلفای کرونباخ ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات 7 82/0 پذیرش فنآوری اطلاعات و ارتباطات 8 92/0 دانش دیجیتالی 44 99/0 قصد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات 5 82/0 کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات 2 84/0 یافتهها به منظور مشخص نمودن میانگین متغیرهای ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، پذیرش فنآوری اطلاعات و ارتباطات و قصد کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط از آزمون t مقایسه میانگین جامعه با عدد ثابت استفاده شده است.
به منظور مشخص نمودن دانش دیجیتالی مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط و کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط آنها نیز از آزمون t مقایسه میانگین جامعه با عدد ثابت استفاده شده است.
لذا، هدف این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک و متوسط استانهای کرمانشاه و ایلام با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری بود که نتایج زیر را در پی داشت: مطابق یافتهها، میانگین ادراک مفید بودن کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر از حد متوسط محاسبه شد.
لذا، تأکید این مطالعه بر بهرهگیری از آموزشهای مناسب به منظور ارتقای سواد دیجیتالی این بخش از جامعه با عنایت به نقش بسیار ویژه آنها میباشد، تا به واسطه آن میزان کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط مالکان و مدیران شرکتهای کوچک و متوسط افزایش یابد."