چکیده:
امروزه نقش رسانهها بهعنوان یکی از مهمترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزشها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان، نقش مصرف رسانهای و اثرات آن بر شکلگیری طرحوارهها و کلیشههای جنسیتی نقشهای خانوادگی، اجتماعی و حرفهای زنان از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانهای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد.این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه برای جمعآوری دادههای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 میباشد. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه، رابطه مستقیم و معنیدار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلمهای سینمایی و برابریگرایی جنسیتی (0/095=Tc) در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج آزمون F با مقدار (5/559=F) تفاوت معنیدار نگرش به برابری جنسیتی برحسب رسانه مورد استفاده (شبکههای داخلی و خارجی) را مورد تأیید قرار داده است. بهگونهای که پاسخگویانی که از شبکههای تلویزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده میکنند نگرشی متفاوت نسبت به گروههایی دارند که از شبکههای ماهوارهای و CD و DVD فیلمهای خارجی استفاده میکنند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه مصرف رسانهای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان محسن نیازی 1 الهام شفائیمقدم 2 تاریخ دریافت: 13/4/90 تاریخ پذیرش: 8/11/90 چکیده امروزه نقش رسانهها بهعنوان یکی از مهمترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزشها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه دانشمندان و صاحبنظران علوم اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است.
توزیع پرکندگی و آمارههای قابل مقایسه نگرش به طرحوارههای نقش جنسیتی شاخص مفهوم تعداد گویه حداقل حداکثر دامنه تغییر میانگین انحراف معیار نگرش به نقشجنسیتی 12 7 48 41 1375/35 0327/6 با توجه به اینکه گویههای مورد بررسی در جهت عدم نگرش جنسیتی به نقشهای خانوادگی، اجتماعی- سیاسی و حرفهای (برابریگرایی جنسیتی) بوده است، با تقسیم دامنه تغییر صفت مورد بررسی (48) در جامعه آماری مورد مطالعه به عدد سه با فواصل برابر، نوع نگرش پاسخگویان نسبت به طرحوارههای نقش زنان و به عبارت دیگر میزان برابریگرایی جنسیتی پاسخگویان بهدست آمده است.
144=sig در بررسی میزان گرایش به برابری جنسیتی پاسخگویان بر مبنای نوع فیلم مورد علاقه آنان، نتایج یافتههای پژوهشی نشان میدهد میزان برابریگرایی جنسیتی زیاد در بین پاسخگویانی که فیلمهای کمدی را در اولویت اول مشاهده خود قرار دادهاند 32.
با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از پاسخگویان برای تماشای فیلم از کانالهای ماهوارهای و CD و DVD فیلمهای خارجی استفاده میکنند و بازنمایی تصاویر غیرسنتی از زنان در این کانالها و فیلمها در حال افزایش است، برابریگرایی جنسیتی در بین پاسخگویانی که از این رسانهها استفاده میکنند بیشتر از سایران بوده است."