چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش صفحه ی مفهوم اعداد (صما) بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر و پسر حساب نارسا و عادی انجام شده است. بدین منظور از بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی (پایه های سوم ، چهارم و پنجم 8 تا 11 ساله) آموزش و پرورش شهر تهران، دانش آموزان حساب نارسا در آغاز با استفاده از بازبینه (چک لیست) های تشخیصی و آزمون کی مت مورد ارزیابی قرار گرفت . نمونه مورد پژوهش 64 دانش آموز دختر و پسر حساب نارسا و عادی بود که در 4 گروه (دختر و پسر حساب نارسا گروه آزمایش ، دختر و پسر حساب نارسا گروه کنترل ، دختر و پسر عادی گروه آزمایش ، دختر و پسر عادی گروه کنترل) قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون (خرده آزمون عملیات کی مت و حافظهی عددی وکسلر کودکان) گروه های آزمایش 12 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای به مدت 3 ماه مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان مجددا آزمون ها اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس دو راهه نشان داد که دانش آموزان حساب نارسا و عادی گروه آزمایشی در نمرات درس ریاضی پیشرفت معناداری داشتند. بنابراین، آموزش صفحه مفهوم اعداد (صما) می تواند به افزایش میزان پیشرفت ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر حساب نارسا و عادی منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر آموزش صفحهی مفهوم اعداد بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری ریاضی مریم اشرف / کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی دکتر مهناز استکی / استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دکتر حسن عشایری / استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران چکیده کلید واژه مقدمه : حساب نارسایی یک اشکال ویژه در یادگیری است که مهارتهای یادگیری ریاضی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد.
یافتههای پژوهش بایر17(2003) با استفاده از ارزیابیهای ممتد و اینکه چگونه دانشآموزان کلاسهای چهارم و ششم دارای اختلال یادگیری از آموزش تلفیقی استفاده میکنند، نشان داد برای آموزش بهتر دانشآموزان در درس ریاضی و رسیدن به موفقیت باید به نیازهای مختلف کودکان در راهبردهای چندگانه آموزشی توجه خاصی صورت گیرد و تمامی معلمان باید تغییراتی در شیوههایشان بدهند.
یافتهها برای آزمون فرضیهی پژوهش: «آموزش صفحهی مفهوم اعداد (صما) سبب افزایش پیشرفت ریاضی (عملیات) دانشآموزان دختر و پسر حسابنارسا و عادی میشود»، میانگین دو گروه آزمایش و کنترل (حسابنارسا و عادی) در دو وضعیت پیشآزمون و پسآزمون مورد مقایسه قرار گرفت.
برای آموزش کودکان دارای اختلال حساب بهرهگیری از اجسام و مواد ملموس مانند مکعبها، چرتکه، اعداد و علائم ریاضی، چوبی یا پلاستیکی جهت درک اعداد و مفاهیم علائم و عملیات مربوط به جمع و تفریق، ضرب و تقسیم، کار با مجموعهها و مانند آن به صورتی گام به گام و با در نظر گرفتن زمان برای تمرین و کسب مهارت در هر یک از موارد یاد شده و نیز تشویق کودک توصیه میشود (سیف نراقی، نادری، 1384)."