چکیده:
هدف از پژوهش حاضر به کارگیری سیستم اقتصاد پتهای در بهبود عملکرد املا و ریاضی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در مقطع ابتدایی است که در شهرستان فردوس در سال تحصیلی 90-89 مشغول بهتحصیل میباشند. بهدلیل میزان شیوع 4 تا 5 درصدی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در دانش آموزان مدرسه رو از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. و نمونه ای با حجم 4 نفر از مدارس شهرستان فردوس، بر اساس پرسشنامه کانرز فرم معلم و پرسشنامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و تکمیل پرسشنامه شرح حال محقق ساخته، انتخاب شدند. نتایج نشان داد که بهکارگیری اقتصاد پتهای در بهبود انجام تکالیف املا و ریاضی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی مؤثر است و بهکارگیری روش چندخط پایهای در بهبود همزمان انجام تکالیف املا و ریاضی این دانشآموزان اثربخش است و استفاده همزمان از این دو روش در بهبود عملکرد در رفتار همزمان افراد تحت مداخله اقتصاد پتهای بر عملکرد فرد در یکی از رفتارها اثرگذار می باشد .
خلاصه ماشینی:
"نتیجه حاصل از مرحلۀ پیگیری نیز بیانگر این است که پس از اجرای یک روش تقویتی برای بهبود انجام تکالیف املا و ریاضی، حذف این روش تقویتی نتوانست سطح عملکرد دانشآموز را نسبت به مرحلۀ خط پایه کاهش دهد و محیط طبیعی دانشآموزان برای عملکرد مطلوب آنان تقویتهای لازم را فراهم میآورد که از جملۀ این تقویتها میتوان به تقویتهای کلامی بهکارگرفته شده توسط معلم در مرحله مداخله و پس از آن اشاره نمود و زمانی که تقویت پتهای کنار گذاشته میشود بازهم رفتار مطلوب دانشآموز ادامه یافته است و همچنین حس موفقیت درونی که برای فرد درمدت اجرای طرح به کمک همین تقویت کنندههای محیطی ایجاد میشود، میتواند از جمله دلایل مطلوبیت عملکرد در مرحله پیگیری باشد.
بحث و نتیجهگیری در پژوهش حاضر از سیستم اقتصاد پتهای در بهبود عملکرد دانشآموزان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده شده است، نتایج کار نشان دهنده رسیدن به مطلوبیت مورد نظر میباشد.
2. بهکارگیری روش پژوهشی طرح چند خط پایهای با استفاده از رفتارهای مختلف یک فرد در بهبود همزمان انجام تکالیف دروس املا و ریاضی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی روشی اثربخش میباشد.
4. استفاده از اقتصاد پته ای در بهبود تکالیف املا و ریاضی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، پس از قطع مداخله پته ای رفتار افراد (نمرات کسب شده)، نسبت به مرحله قبل از انجام مداخله یعنی مرحله خط پایه بهتر (بالاتر) و نسبت به مرحله مداخله در سطح پایینتری (کمتری) از مطلوبیت قرار دارد."