چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی میباشد . بدین منظور 38 دانشآموز کم توان ذهنی پایه پنجم از بین مدارس استثنایی شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت . قبل از شروع برنامه مداخله ای به روش یادگیری مشارکتی ، آزمون پیشرفت تحصیلی از نوع محقق ساخته برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا شد . سپس برنامه تهیه شده در 10 جلسه 45 دقیقه ای به گروه آزمایش با استفاده از روش یادگیری مشارکتی و به گروه کنترل با استفاده از روش سنتی تدریس گردید . پس از پایان آموزشها، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته مجددا برای هر دو گروه به عنوان پس آزمون اجرا گردید . داده ها با استفاده از آزمون آماری کواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت . نتایج نشان می دهد که یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"تاثیر روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی رسول اسمعیلی/ کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی/ دبیر دوره مهارت پیش حرفه ای بیاضیان شبستر دکتر فریبا حسنی / استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی مقدمه یکی از مباحث کلیدی و مهم در آموزش و پرورش ، بحث یادگیری میباشد؛ این که یادگیری چیست؟ چگونه اتفاق میافتد؟ نقش عوامل محیطی و پیرامونی در این زمینه چیست؟ شرایط یادگیرنده چگونه باشد تا یادگیری با پایداری بیشتری صورت گیرد و بالاخره این که کدامیک از روشهای یادگیری نسبت به دیگر روشهای یادگیری موثرترند؛ اینها مواردی است که پژوهشگران و صاحبنظران مطالب بسیار متنوع و در برخی موارد مشابهی را مطرح نمودهاند.
با توجه به یافتههای پژوهشی بالا در خصوص نقش یادگیری مشارکتی در برنامههای آموزش و پرورش و اثرات تربیتی و آموزشی آن در رشد مهارتهای ارتباطی با دیگران و لحاظ شدن فعالیت دانشآموزان در کلاس و تبدیل آنان به عناصر فعال کلاسی و آماده کردن محیطی مناسب برای تمرین مهارتهای اجتماعی و همدلی با دیگران ، در پژوهش حاضر در پی آنیم تا در یابیم که آیا روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی کودکان کم توان ذهنی نیز تأثیر دارد یا نه؟ روش از آنجایی که این پژوهش به دنبال مطالعه اثر روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود ، در آن از روش آزمایشی همراه با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد.
Teching Reading Cimprehesion Skills to Mentally Retarded Students Via Cooperative Learning Based Teaching Programme and Studing the Effectivevess the of the programme ."