چکیده:
نیاز معلمان و مربیان به آشنایی با روشهای تدریسی که دارای پشتوانههای نظری و تجربی قوی باشد، ایجاب میکند که چنین روشهایی به آنها معرفی شود. روش آموزش مستقیم یک روش سازمانیافته و معلم محور است که طی چند دهه گذشته مبانی نظری و شواهد تجربی زیادی از آن حمایت کردهاند. در این مقاله به معرفی کلی این روش و کاربردهای آن به خصوص در حوزه ناتوانیهای یادگیری پرداخته میشود. در پایان نیز به نظرهای موافق و مخالف کاربرد این روش اشاره خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"در آموزش و پرورش امروز ایران نیز به خصوص در حوزه آموزشهای ویژه، این احساس نیاز وجود دارد تا مداخلههایآموزشیکه اثربخشیآنها بهوسیله پژوهشهای علمی مورد تایید قرار گرفته است، به معلمان و مربیان معرفی گردد و توسط آنها به اجرا درآید، زیرا در این صورت است که معلمان در تدریس و دانشآموزان در یادگیری مهارتهای تحصیلی، عملکرد موفقی از خود نشان خواهند داد.
ویژگیها داشتن اهداف مشخص و دقیق، ارائه پیشسازماندهنده، فعال بودن معلم، تنظیم درس در گامهای کوچک، ارائه محتوا از ساده به دشوار (سیف، 1389)، سازماندهی دقیق محتوا، انجام ارزیابی مداوم و نظارت مستمر بر عملکرد یادگیرنده، تعامل شفاف معلم با دانشآموز (واتکینز و اسلوکام، 2004) تقویت پاسخهای صحیح و اصلاح پاسخهای نادرست (کارناین و همکاران، 2004)، از جمله ویژگیهای آموزش مستقیم میباشد.
روشهای تدریس آموزش مستقیم شامل موارد زیر است: آموزش در حد تسلط، فراهم کردن تعاملهای فراوان بین معلم و دانشآموز، ارزیابی و نظارت بر مدت زمان مورد نیاز برای انجام هر تکلیف، ارائه تشویقها و تحسینهای زیاد، مرور و تمرین دروس قبلی پیش از آموزش (انگلمن و همکاران 1995).
بررسی پیشینه روش آموزش مستقیم نشان میدهد که در طول 25 سال گذشته تعداد قابل توجهی از پژوهشهای صورت گرفته ، اثربخشی این روش به ویژه در حوزههایی که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در آنها مشکل دارند را تایید کردهاند.
Fitzpatrick, McLaughlin& Weber 5.
Kinder, Kubina&Marchand 19.
Schus, Tarver & Western 22.
Cross, Rebarber& Wilson 23.
Special education and Direct Instruction: An effective combination.
Direct instruction and the teaching early reading: Wisconsin, s teacher – led insurgency."