چکیده:
زمینه وهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل سازنده شایستگی های مدیران دانشگاه پیام نور استان تهران و همچنین تعیین تعداد سوال های هر یک از عوامل، ترتیب اولویت عوامل و شاخص های مذکور و در نهایت ارائه مدل مطلوب شایستگی مدیران صورت گرفته است. روش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و روش آن تحلیل عاملی اکتشافی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور استان تهران است که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و فرمول تعیین حجم نمونه پژوهش حاضر، 86 نفر محاسبه شد. ابزار سنجش پژوهش حاضر را پرسشنامه تشکیل می دهد که از طریق آن شایستگی های مدیران به وسیله کارکنان آنان مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت به وسیله آزمون تحلیل عاملی از نوع تجزیه مولفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: برونداد اولیه نشان می دهدکه دترمینان ماتریس همبستگی00007/0 عددی غیرصفر، ومقدارKMO برابر897/0، ونتیجه آزمون کرویت بارتلت به مقدار 971/27272 نیزهمچنان ازلحاظ آماری درسطح کمتراز 00001/0 معناداراست. در برونداد نهایی عامل های 16گانه استخراج شده باروش PC بااستفاده ازشیوه واریماکس دوران داده شده، ومجموعه ماده هایی که مشترکا بایک عامل همبسته بوده وتشکیل یک پاره تست داده اند نتیجه گیری : در مجموع بر اساس اجرای تحلیل عاملی شانزده عامل زیر احصاء شد: 1- درک تفاوت های فردی، 2- مدیریت تغییر، 3- مدیریت مالی، 4- تیم سازی، 5- مدیریت بحران، 6- درک ماموریت سازمان، 7- شناخت واقعیت های سازمانی، 8- یادگیری مستمر، 9- مدیریت منابع انسانی، 10- برنامه ریزی ، 11- مشارکت جویی، 12- مشتری محوری، 13 مهارت فنی، 14- ثابت قدمی، 15- توجه به منافع سازمانی و 16- تعیین هدف های چالشی برای شایستگی های مدیران.
خلاصه ماشینی:
"44/ درصد از واریانس کل و 59/70 درصد از واریانس مشترک تبیین میشود که بالاترین همبستگی مربوط به سئوال 63(مدیریت اولویتها)است که میتوان این عامل را «مدیریت بحران»در میان افراد سازمان نام نهاد.
عامل هشتم:با 8 پرسش،49/3 درصد از واریانس کل و 66/89 درصد از واریانس مشترک تبیین میشود که بالاترین همبستگی مربوط به سئوال 39(تلاش در جهت رشد و پیشبرد خود)است که میتوان این عامل را«یادگیری مستمر»در میان افراد سازمان نام نهاد.
عامل دوازدهم:با 5 پرسش،55/2 درصد از واریانس کل و 74/89 درصد از واریانس مشترک تبیین میشود که بالاترین همبستگی مربوط به سئوال 7(ارایه مطلوب خدمات به مشتری)است که میتوان این عامل را«مشتری محوری»در میان افراد سازمان نام نهاد.
عامل پانزدهم:با 4 پرسش،58/9 درصد از واریانس کل و 79/91 درصد از واریانس مشترک تبیین میشود که بالاترین همبستگی مربوط به سئوال 70(ترجیح منافع سازمانی به منافع شخصی)است که میتوان این عامل را«توجه به منافع سازمانی»در میان افراد سازمان نام نهاد.
عامل شانزدهم:با 5 پرسش 81/54 درصد از واریانس کل و 60/1 درصد از واریانس مشترک تبیین میشود که بالاترین همبستگی مربوط به سئوال 1(تشویق افراد برای رسیدن به هدفهای بالاتر)است که میتوان این عامل«تعیین اهداف چالشی»در میان افراد سازمان نام نهاد.
در مجموع بر اساس اجرای تحلیل عاملی شانزده عامل زیر در قالب مدل فوق احصا شده است: 1-درک تفاوتهای فردی،2-مدیریت تغییر،3-مدیریت مالی،4-تیمسازی،5-مدیریت بحران،6-درک ماموریت سازمان،7-شناخت واقعیتهای سازمانی،8-یادگیری مستمر،9-مدیریت منابع انسانی،10-برنامهریزی،11-مشارکتجویی،12-مشتری محوری،13-مهارت فنی،14-ثابت قدمی،15-توجه به منافع سازمانی و 16-تعیین هدفهای چالشی برای شایستگیهای مدیران."