چکیده:
نهادهای موفق در قرن بیست و یکم، لزوم توجه به سرمایه های نامشهود، به عنوان منبعی مهم برای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار و ثبات حضور در بازارهای بین المللی، را درک نموده اند. بر این اساس، مقاله حاضر به ارزیابی وضعیت این منابع، رتبه بندی آن ها و در نهایت، بررسی رابطه منابع نامشهود با نوع و شدت صادرات در جامعه مورد مطالعه می پردازد. جامعه مورد بررسی در این تحقیق، کلیه صادرکنندگان استان یزد-در سال های 1380 تا 1388 را در بر می گیرد. بر اساس نتایج پژوهش، منابع نامشهود در جامعه صادراتی استان یزد شامل سرمایه های انسانی، سازمانی، رابطه ای، شهرت و تکنولوژیک- در وضعیت مطلوب قرار ندارند. در رتبه بندی سرمایه های نامشهود با استفاده از تکنیک تاپسیس، سرمایه انسانی، رابطه ای، تکنولوژیک، شهرت و سرمایه سازمانی، به ترتیب، در رتبه اول تا پنجم اهمیت قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین حضور دائمی و موردی در بازار های بین المللی و سطح منابع نامشهود در آن ها تفاوت معناداری مشاهده می گردد، به طوری که میانگین منابع نامشهود در شرکت های دارای صادرات دائمی، بیش از میانگین منابع نامشهود شرکت های دارای صادرات موردی است. ضمنا بین منابع نامشهود سازمان و شدت صادرات نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Successful companies and organizations in the twenty-first century understood the importance of intangible assets as an important resource to achieve sustainable competitive advantages and stable presence in international markets. Accordingly، the present paper try to assess the status of this resource، ranking them and finally examining the relationship between intangible assets and the type of export and export intensity. The study population contains all exporters of Yazd province from 1380 to 1388. Based on research results، intangible assets in the export community in Yazd province، including human، organizational،relational، reputation and technological capitals have not proper situation.
According to intangible assets ranking with TOPSIS technique، human،relational، technological، reputation and organizational capital stand the first to fifth place respectively. Research findings show significant difference between permanent presence in international market and the level of intangible resources، so the average of intangible resources in companies with permanent export is more than the average of intangible resources in companies with case export. Also there is no significant difference between intangible resources and the export intensity.
خلاصه ماشینی:
"براساس نتایج پژوهش،منابع نامشهود در جامعه صادراتی استان یزد شامل سرمایههای انسانی،سازمانی،رابطهای،شهرت و تکنولوژیک-در وضعیت مطلوب قرار ندارند در رتبهبندی سرمایههای نامشهود با استفاده از تکنیک تاپسیس،سرمایه انسانی،رابطهای،تکنولوژیک،شهرت و سرمایه سازمانی،به ترتیب،در رتبه اول تا پنجم اهمیت قرار منابع نامشهود در آنها تفاوت معناداری مشاهده میگردد،بهطوری که میانگین منابع نامشهود در شرکتهای دارای صادرات دائمی،بیش از میانگین منابع نامشهود شرکتهای دارای صادرات موردی است،ضمنا بین منابع نامشهود سازمان و سدت صادرات نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد.
شناختهترین این روشها،روش مجله فورچون1 است که بهصورت منظم با نظرخواهی از مدیران اجرایی و تحلیلگران،این ارزیابی را برای شرکتهای برتر در هر صنعت و با در نظر گرفتن 8 معیار زیر انجام میدهد: *کیف فرایند *مدیریت *کیفیت محصولات/خدمات *نوآوری *ارزش سرمایهگذاری بلندمدت *وضعیت مالی *کارمندان نخبه *استفاده از منابع شرکت و مسئولیتپذیری اجتماعی از سویی،ویژگیهای شخصیتی افرادی نیز که دارای قدرت برتر در شرکت هستند،بر شهرت تأثیر میگذارد34بهطوری که شرکتهای مشهور،دارای مدیران عامل شناخته شده هستند.
نتایج بهدست آمده از بررسی جهتگیری رقابتی شرکتهای فعال در صادرات استان یزد با توجه به دو رویکرد تمرکز بر کاهش هزینه و ایجاد تمایز،بیانگر تمرکز این شرکتها بر دستاوردهای ناشی از تمایز محصولات است.
آنگونه که در نتایج پژوهش نشان داد،وضعیت منابع نامشهود در جامعه صادراتی استان یزد در سطح مطلوبی قرار ندارد،ضمن اینکه در ابعاد مورد بررسی-سرمایه انسانی،سازمانی،رابطهای،شهرت و تکنولوژیک-نیز وضعیت مناسبی مشاهده نمیشود.
2. با توجه به اینکه تفاوت معناداری بین منابع نامشهود سازمان و شدت صادرات در شرکتهای فعال در صادرات استان یزد مشاهده نشد،پیشنهاد میشود این رابطه بهصورت دقیقتر در تحقیقهای آتی بررسی شود."