چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش ارزش آفرینی نام تجاری در روابط راهبردی و بلندمدت تأمینکننده و واسطه ها به عنوان عناصر کلیدی شبکه کسب و کار می باشد. در شرایط رقابتی فعلی حفظ روابط بلند مدت و راهبردی بین عناصر کانال توزیع و تأمین کننده به منبع مزیت رقابتی تبدیل شده است، از سوی دیگر، نام تجاری منبع ارزشمندی برای اعضای کانال توزیع از جمله واسطه ها می باشد؛ از اینرو ضروری است، تأمین کنندگان به منظور حفظ و ارتقای روابط خود با واسطه ها و حفظ ارزش نام تجاری خود در بین مشتریان زمینه های رضایتمندی واسطه ها از نام تجاری را مهیا سازند. این مطالعه عوامل موثر بر رضایتمندی واسطه )حمایت تأمین- کننده، ارزش ویژه نام تجاری و انتظار مشتریان( و پیامدهای رضایتمندی واسطه )ادراک از عملکرد نام تجاری، اعتماد به تولیدکننده و تعهد به تولیدکننده( مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری این تحقیق کلیه فروشندگان فروشگاههای خواروبار )سوپرمارکت( در سطح تهران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای، 09 فروشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده است. با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم گردآوری شده و برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد حمایت تولیدکننده )مانند تبلیغات و تخفیفات( و انتظارات مشتریان رابطه معناداری با رضایت واسطه از نام تجاری دارند، که این رضایتمندی پیامدهای ادراک از عملکرد نام تجاری )مانند سوآوری و سطح فروش( و تعهد واسطه به نام تجاری ایجاد می کند
خلاصه ماشینی:
"(1) tessA elbignaT &%00513RMMG005G% اعتماد و تعهد به نام تجاری وجود اعتماد نسبت به نام تجاری به تأمینکننده و واسطه کمک میکند تا از طریق تشریک اطلاعات محرمانه خود به تواناییهای بالقوه نشان پی برده و برای کمک به یکدیگر منابع خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهند30.
همانطور که مشاهده میشود فرضیههای مربوط به تأثیر ارزش ویژه نام تجاری بر رضایت واسطهها و همچنین تأثیر رضایت واسطه بر تعهد به نام تجاری در سطح 95 درصد مورد تأیید قرار نگرفته اند،ازسویدیگر،رابطه رضایت واسطه بر اعتماد به تأمینکننده دارای بالاترین ضریب مسیر است.
رابطه مستقیمی بین سرمایهگذاری و همکاری بین سرمایهگذاری و همکاری طرفین از یکسو و عملکرد سود از سوی دیگر وجود دارد که موجب میشوند تا پیشنهاد قیمت از سوی تولیدکننده به ابزار کلیدی در خلق ارزش نام&%00514RMMG005G% تجاری تبدیل شود.
وجود اعتماد نسبت به نام تجاری به تأمینکننده و واسطه کمک میکند تا از طریق تشریک اطلاعات محرمانه خود به تواناییهای بالقوهشان پی برده و برای کمک به یکدیگر منابع خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهند30اعتماد یک احساس یا ایدهای است که یک عامل واکنشگر از طرف شرکت در مورد شریک تجاری خود دارد.
پیشنهادها برای تحقیقات آتی در تحقیق حاضر به عوامل ایجادکننده و پیامدهای رضایت واسطه از نام تجاری پرداخته شده است اما"قدرت نام تجاری"بهعنوان یک متغیر واسطهای میتواند نقش مهمی در شکل گیری روابط بین تأمینکننده و واسطهها داشته باشد،که در این تحقیق به آن اشاره نشده است،پیشبینی میشود قدرت نام تجاری در سهم بازار محصول و ادراکات واسطهها از نام تجاری و همچنین انتظارات مشتریان تأثیرگذار باشد."