چکیده:
اصلاح الگوی مصرف و تصحیح رفتار اسراف گرایانه دغدغه حدود دو دهه مقام معظم رهبری است که بارها نسبت به این موضوع هشدار داده و سرانجام سال 1388 را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف مطرح کردند. اینک در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی، که به شعار پیشرفت و عدالت مزین گشته، بیش از پیش نیازمند اصلاح الگوی مصرف جهت نیل به ایجاد عدالت و پیشرفت هستیم؛ اصلاحی که میتواند نقش اساسی در ایجاد عدالت و پیشرفت در کشور داشته باشد. این پژوهش نقش آموزش در مدیریت مصرف انرژی کشور را به عنوان یکی از مؤلفههای تحقق بخش اصلاح الگوی مصرف در کنار مؤلفههای آگاهسازی و اطلاع رسانی از وضعیت میزان تولید مصرف انرژی در کشور، فرهنگسازی، طراحی برنامههای آموزشی مصرف انرژی در مقاطع گوناگون آموزشی، مدیریت مصرف، پرهیز از تجملگرایی و مصرفزدگی را مورد بحث قرار داده است.
Reform of consumption pattern and improving the extravagant style have، for the last two decades، been among the concerns of the supreme leader، who warned people of the danger of this problem and named the year 1388 "The Year of Consumption Reform". We should، in the fourth decade of the Islami Revolution which gives priority to
achieve development and justice، work harder than ever to reform the consumption، which can play a key role in achieving justice and development in the country.
The present study focuses on the role of education in the management of energy consumption in our country which represents one of the components of achieving reform of consumption pattern along with other components like making people aware of the energy generation capacity of the country، culturization، stages of learning organizing
proposing educational programmes about energy consumption for the various eduction levels، consumption management، refraining from luxury and wasefulness.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش نقش آموزش در مدیریت مصرف انرژی کشور را به عنوان یکی از مؤلفههای تحقق بخش اصلاح الگوی مصرف در کنار مؤلفههای آگاهسازی و اطلاع رسانی از وضعیت میزان تولید مصرف انرژی در کشور، فرهنگسازی، طراحی برنامههای آموزشی مصرف انرژی در مقاطع گوناگون آموزشی، مدیریت مصرف، پرهیز از تجملگرایی و مصرفزدگی را مورد بحث قرار داده است.
آموزش مدیریت مصرف و یا اطلاع رسانی و آگاهسازی جهت کاهش مصرف نیست؛ چرا که یکی از شاخصهای اصلی رشد هر جامعهای میزان مصرف مردم آن کشور است، بلکه هدف این است که از طریق آموزش روشهای صحیح مصرف، مردم را نسبت به اهمیت استفاده صحیح و بهینه از انرژی آگاه نماید.
استفاده و بهرهگیری از برنامههای تلویزیونی و رسانه ای در راستای اصلاح الگوی مصرف،گنجاندن برنامه اصلاح الگو در برنامه توسعه اقتصادی کشور و مصوبههای دولت در جهت تحقق منویات رهبری نظام، تغییر در فرهنگ مصرف کنونی و ضد ارزش نشان دادن مصرف گرایی بیرویه بر اساس ارزشها و آموزههای دینی، ارایه الگوی مصرفی مناسب عملی، اعم از اداری و خصوصی کلیه مسئولان کشور و زمینه مناسب برای ایجاد فرهنگ ناپسند جلوه دادن مصرف گرایی و تجمل پرستی با آگاه سازی و تعمیق بینش و بصیرت سیاسی و اسلامی افراد جامعه از دیگر راهکارهای مطرح در این زمینه است.
F & Venkatesh, A, Liberatory postmodernism and the reenchantment of consumption, Journal of Consumer Research, 22, v3, 2001, 239-267."