چکیده:
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی درونی رسالتها و اهداف دانشگاه در گروههای آموزشی محیطزیست، زلزله و راه و ترابری دانشگاه خواجه نصیر طوسی سال 1388 بهمنظور تحقق برنامهریزی راهبردی در دانشگاه بود. پژوهش حاضر از لحاظ پارادیم، کمی و راهبرد پیمایشی استفاده کرده است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضاء هیاتعلمی گروه آموزشی محیط زیست، زلزله و راه و ترابری در دانشگاه خواجه نصیرطوسی در سال 1388 بود که تعداد آنها 16 نفر بود که مورد سرشماری قرار گرفتند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی ابزار تحقیق بوسیله پانل متخصصان، و پایایی آن بوسیله محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها احراز شد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بهمنظور ارزیابی درونی اهداف و رسالتها از 14 نشانگر استفاده شد، که در سه ملاک وجود اهداف تدوین شده در گروه آموزشی، جامعیت و صراحت اهداف تدوین شده و دخالت و مشارکت اعضاء گروه در تدوین و تصریح اهداف تنظیم شده بود. نتایج بدست آمده نشان داد که اعضاء هیات علمی در گروه راه و ترابری، محیطزیست و زلزله اهدافی را برای خود و گروه خود چه بهصورت مکتوب و چه به صورت ضمنی متصور است. مصاحبههائی که با مدیر گروه انجام گردیده و همچنین پرسشنامههای گروه نشان میدهد که این عامل در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول(3) تحلیل داده های رسالتها و اهداف در گروه راه و ترابری - ارزیابی درونی اهداف و رسالتها در گروه آموزشی محیطزیست: آنچه مسلم است اینکه اعضاء هیات علمی در گروه اهدافی را برای خود و گروه چه بصورت مکتوب و چه به صورت ضمنی متصور است وتمامی اعضاء تلاش خود را در جهت نیل به این اهداف بکار می گیرند.
باتوجه به نتایج حاصل از ارزیابی نشانگرها، میتوان دریافت که برای ارتقاء کیفیت گروه زلزله لازم است موارد زیر را در دانشکده لحاظ نمود: - تصریح رسالتها و اهداف گروه در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی؛ - تدوین رسالتها و اهداف گروه در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی؛ - تدوین سازوکاری مدون و منظم جهت استفاده از نظرات دانشجویان، اعضاء هیاتعلمی، دانش آموختگان و جامعه در تدوین اهداف و اصلاح آنها متناسب با نیازهای جامعه؛ - ایجاد سازوکاری مدون و منظم جهت ارزشیابی از میزان تحقق اهداف و رسالتهای گروه؛ - ایجاد سازوکاری مدون و منظم جهت استفاده از نمایندگان دانشجویان و دانشآموختگان در تدوین اهداف گروه."