خلاصه ماشینی:
"بدین جهت،گویاخود را در میان ماجرایی داستانی مییابند کهقبلا شروع شده و اینک آنها خود یکی ازشخصیتهای آن شدهاند.
اولین سؤالات تاریخی آنهای میتواند اینباشد که«من از کجا آمدهام؟»و«آیا همیشهو مادام العمر خواهم بود؟»این دو سؤالدر بر دارندۀ دو مفهوم اساسی تاریخ است.
بدین دلیل است کهآنها از ما سؤال میکنند و ما در بهترینموقعیت قرار گرفتهایم که به آمادهسازیبچهها روی آوریم تا به کار مداوم دستیابند و موقعیت خود را در تاریخ باز یابند تااز چگونگی شکلگیری جهان آگاهی یابند.
خوشبختانه آموزش تاریخ به روشفعال،روزبهروز در میان همکاران بیشتررواج مییابد.
مثلا ازبچهها بخواهید یا به آنها بگویید: *پوسترهایی درست کنند که نشان دهنده ومعرفی کنندۀ موضوعات کتاب باشند.
*برای کتاب تصویرسازی کنند.
*خطاب به مؤلف،ناشر و یا مترجمکتاب،نامهای بنویسد و دیدگاههای خودرا دربارۀ کتاب بیان کنند.
*برای جستوجو دربارۀ راهحلهایمتفاوت(و جدید)مسائل و مشکلاتطرح شده در کتاب،با اطرافیانشان مذاکرهکنند.
*برای توسعۀ مفاهیم مرتبط با کتاب،پژوهشهای فردی و یا گروهی ویژهای راطراحی و اجرا کنند."