چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین معیارهای اصلی و فرعی و استانداردهای کیفی و نمره گذاری پایان نامه های مکتوب رشته های علوم رفتاری (مدیریت ، روانشناسی ، علوم تربیتی و جامعه شناسی) دانشگاه پیام نور است. 173 معیار ارزیابی پس از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با متخصصان روش پژوهش و سنجش و اندازه گیری در قالب پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت و رتبه بندی تنظیم شد. سپس به صورت تصادفی ساده 112 تن از حدود 200 تن از اساتید شاغل و مرتبط با دانشگاه پیام نور در رشته های یادشده به پرسشنامه پاسخ دادند. مقادیر آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تدوین شده حدود 0.99 برآورد شد که نشان دهنده قابلیت اعتماد بالای مقیاس است. نتایج آزمون دو جمله ای نشان داد که با بیش از 99 درصد اطمینان معیارهای تدوین شده از دیدگاه اساتید، مورد تایید است. با استفاده از آزمون خی دو معیارهای اعتبار سنجی شده از دیدگاه اساتید در سه طبقه استاندارد پذیرش بدون اصلاح، پذیرش با اصلاح جزئی و پذیرش با اصلاح کلی طبقه بندی شدند. سرانجام استانداردهای نمره گذاری معیارهای ارزیابی با استفاده از تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
"چشمانداز مدیریت دولتی شماره 6-تابستان 1390 ص ص 134-115 معیارها و استانداردهای ارزیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد طاهره فیضی*،مسعود گرامیپور** چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین معیارهای اصلی و فرعی و استانداردهای کیفی و نمرهگذاری پایان نامههای مکتوب رشتههای علوم رفتاری(مدیریت،روانشناسی،علوم تربیتی و جامعهشناسی)دانشگاه پیام نور است.
صفحات پیوست به صورت مسلسل شمارهگذاری نشده است نتایج آزمون دو جملهای برای تعیین میزان مطلوبیت معیارهای اصلی و فرعی تدوین شده نشان داد که با بیش از 99 درصد اطمینان از دیدگاه اساتید دانشگاه پیام نور معیارهای تدوین شده برای ارزیابی پایاننامههای مکتوب آن دانشگاه در حد مناسب و کاملا مناسب هستند.
مقدار نمره هر معیار نیز با استفاده از یک تبدیل غیرخطی به 20 نمره تغییر داده شده است که میتواند به عنوان نمره تعلق گرفته برای معیارهای اصلی و فرعی موردنظر در ارزیابی نهایی پایاننامههای مکتوب مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر نتایجی که در تحلیل سؤالهای پژوهش مطرح شد،ضروری است موارد زیر نیز مورد توجه قرار گیرند: 1-مطابق با نتایج تحلیل عاملی در پژوهش حاضر میتوان گفت که معیارهای تدوین شده حدود 83 درصد کیفیت پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتههای علوم رفتاری دانشگاه پیام نور را اندازه میگیرد.
(2002b)How examiners of doctoral theses utilize the written report,Paper presented at the American Education Research Association Conference,New Orleans,LA.
(2002)PhD assessment:Design of the study,qualities of examiner reports and candidature information,Paper presented at the American Education Research Association Conference,New Orleans,LA."