چکیده:
در مقاله پیش رو، پـس از آنکـه دلایـل پنهـان کـاری در دولـت هـا، بـه ویـژه در سازمان های اطلاعاتی تبیین می شود، این سوال مطرح می گـردد کـه در حـال حاضـر، پنهان کاری چه بخشی از هویت اطلاعات را به خود اختصاص داده و چه جایگاهی در اطلاعات دارد؟ نویسنده دو فرضیه رقیب را در پاسخ به این سـوال طـرح مـی نمایـد. فرضیه اصلی ، پنهان کاری را یکی از ویژگی های هستی شـناختی اطلاعـات مـی دانـد و فرضیه رقیب آن را ابزاری برای کار اطلاعاتی معرفی می کند. پس از بررسی دو ادعای فوق ، نگارنده در آخر نتیجه گیری می نماید که پنهان کاری اساسا بخشی جدانشـدنی از هویت اطلاعات است و ریشه ای هستی شناختی در آن دارد.
This article، after a brief review of causes of secrecy in state administrations، especially in intelligence agencies، tries to describe secrecy’s status in the identity of intelligence. Author، in response to the question of research، has two competing hypothesis. The main hypothesis argues that secrecy is an ontological characteristic of intelligence. In contrast، the second hypothesis describes secrecy an instrument of intelligence operations. After arguments for and against the hypoethses، author concludes that secrecy is indispensible part to intelligence and must be considefed as an ontological characteristic.
خلاصه ماشینی:
تحول مفهوم پنهان کاری : از ویژگی هستی شناختی تا ابزاری برای فعالیت اطلاعاتی تاریخ دریافت : ١٣٩٠/١٢/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩١/٣/١٥ 1* غلامرضا سالارکیا FP٠ چکیده در مقاله پیش رو، پـس از آنکـه دلایـل پنهـان کـاری در دولـت هـا، بـه ویـژه در سازمان های اطلاعاتی تبیین می شود، این سؤال مطرح می گـردد کـه در حـال حاضـر، پنهان کاری چه بخشی از هویت اطلاعات را به خود اختصاص داده و چه جایگاهی در اطلاعات دارد؟ نویسنده دو فرضیه رقیب را در پاسخ به این سـؤال طـرح مـی نمایـد.
با این همه ، در نظام های مردم سالار نیـز مکرر دیده می شود که با دست آویز قراردادن امنیت ملی ، منطق نهفته در مـردم سـالاری قربـانی 1 مطامع گروه حاکم می گردد و آزادی های اساسی در بازی پنهان کاری به خطر می افتد F P در ساختار حکومت ، اطلاعات به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهـای سیاسـت گـذاری و متغیـری وابسته به آن ، با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود در میان دیگـر سـاختارهای نظـام سیاسـی ، نقش تأثیرگذاری بازی می نماید (میرمحمدی : ١٣٩٠).
همچنـین ، در اینجـا بـه تبیـین منشـاء برداشت ابزاری بودن پنهان کاری می پردازیم و پی می بریم که با گسترش جوامـع مـردم سـالار و مطرح شدن نظارت بر ارکان نظام ، از جمله سازمان های اطلاعاتی ، تلاش شده است پنهان کـاری به هویتی ابزارگونه برای اطلاعات تبدیل شود تا موضوع نظارت بر اطلاعـات جنبـه عملـی بـه خود بگیرد.