چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی عوامل موثر بر کامیابی سازمانی مدیران مدارس هوشمند است. روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران مدارس هوشمند شهر تهران تشکیل داده اند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده بوده که بدین ترتیب تعداد 100 نفر از مدیرانی که تجربه مدیریتی در مدرسه هوشمند را داشته اند، برای تحقیق انتخاب شده اند. ابزار تحقیق در این پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه است (پرسشنامه محقق ساخته عوامل اثرگذار بر کامیابی(85/0 α=)،پرسشنامه محقق ساخته روابط انسانی کارآمد (94/0α=)، و پرسشنامه محقق ساخته شاخص های کامیابی مدیران مدارس (89/0 α=). روایی پرسشنامه های یاد شده به لحاظ محتوا از طریق استفاده از نظرات متخصصان و اساتید تامین شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که از بین عوامل مورد مطالعه اثر گذار بر کامیابی سازمانی مدیران مدارس هوشمند، مهمترین عوامل عبارتند از سبک رهبری تحولی دارای (172/0=اثر مستقیم)، منبع کنترل فردی دارای(148/0=اثر مستقیم)، سبک تصمیم گیری جامع دارای(143/0=اثر مستقیم)، مهارت های مدیریتی (138/0=اثر مستقیم). نتایج پژوهش همچنین نشان داد که روابط انسانی کارآمد، رابطه بین عوامل پنجگانه را با توسعه کامیابی سازمانی مدیران، میانجی گری می کند. همچنین بر اساس روش مدل معادله ساختاری، نتایج تحقیق نشان داد، شاخص GFIبرابر با 96/0 و شاخص AGFI برابر با 82/0، شاخص RMSEA برابر با 237/0، مجذور کا برابر با 64/253 بوده که حاکی از برازندگی مدل می باشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که از بین عوامل مورد مطالعه اثرگذار بر کامیابی سازمانی مدیران مدارس هوشمند،مهمترین عوامل عبارتند از سبک رهبری تحولی دارای(0/172-اثر مستقیم)،منبع کنترل فردی دارای(0/148-اثر مستقیم)،سبک تصمیمگیری جامع دارای(0/143-اثر مستقیم)،مهارتهای مدیریتی (0/138-اثر مستقیم).
نتایج پژوهش میرزا قادری(1386)،نشان داد که این عوامل بر کامیابی مدیران در خصوص تحقیق اهداف سازمانی نقش دارند:1-عوامل فرعی زیرمجموعه عوامل فردی:شخصیت مدیر، تحصیلات و تخصص مدیر،مهارتهای مدیر،تجربه مدیریتی،انگیزه و اشتیاق جهت پذیرش شغل مدیریت،هوش و استعداد مدیران 2-عوامل فرعی زیرمجموعه عوامل عملکردی:انگیزش پرسنل توسط مدیر،نحوه برنامهریزی فعالیتها توسط مدیر،نحوه کنترل و نظارت فعالیتها توسط مدیر،تفویض اختیار به پرسنل از جانب مدیر،ارزشیابی عملکرد کارکنان،توجه و اهمیت به آموزش پرسنل،توجه و اهمیت به حفاظت و ایمنی پرسنل.
در خصوص فرضیه اول تحقیق دال بر اینکه بین عوامل فردی-شخصیتی و توسعه کامیابی سازمانی مدیران،رابطه معنادار وجود دارد،نتایج نشان داد که منبع کنترل فردی دارای(0/148-اثر مستقیم)، اعتماد به نفس(0/121-اثر مستقیم)،مهارتهای مدیریتی(0/138-اثر مستقیم)و معنادار بوده است.
در خصوص فرضیه دوم تحقیق دال بر اینکه بین عوامل ساختار سازمانی و توسعه کامیابی سازمانی مدیران،رابطه معنادار وجود دارد،نتایج نشان داد که ساختار رسمی دارای(0/119-اثر مستقیم)،ساختار متمرکز(0/104-اثر مستقیم)،و ساختار پیچیده(0/166-اثر مستقیم)،و معنادار بوده است.
در خصوص فرضیه پنجم تحقیق دال بر اینکه روابط انسانی کارآمد،رابطه بین عوامل پنجگانه را با توسعه کامیابی سازمانی مدیران،میانجیگری میکند،نتایج نشان داد که منبع کنترل فردی دارای(0/030-اثر غیر مستقیم)،اعتماد به نفس دارای(0/041-اثر غیر مستقیم)،مهارتهای مدیریتی(0/033-اثر غیر مستقیم)، ساختار رسمی(0/022-اثر غیر مستقیم)،ساختار متمرکز(0/013-اثر غیر مستقیم)،ساختار پیچیده (1)."