چکیده:
قرن بیستم شاهد تحول و دگرگونی عمیقی در همه رشته های هنری است، شعر نو نیز یکی از تحولات بزرگ به شمار می آید که افقهای تازه ای را در برابر دیدگان گشوده است. مورخان و ناقدان درباره تاریخ دقیق پیدایش شعر نو با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اما آنچه مسلم است این است که شعر نو به عنوان پدیده ای جدید در حوزه ادبیات در ایران و کشور های عربی و حتی کشور های اروپایی به دنبال تغییر و تحولات در ساختار و مضمون شعر قدیم بوجود آمد و توسط نیما یوشیج در ادبیات فارسی و نازک الملائکه و بدر شاکر السیاب در ادبیات عربی به صورت تثبیت شده به همگان معرفی شد. این مقاله در صدد است تا تاریخچه و سیر تحول و پیشگامان شعر نو را در این دو زبان به قصد بیان اشتراکات و همانندیها مورد بررسی و تحلیل قرار دهد .
خلاصه ماشینی:
اما آنچه مسلم است اين است که شعر نو به عنوان پديده اي جديد در حوزه ادبيات در ايران و کشور هاي عربي و حتي کشورهاي اروپايي به دنبال تغيير و تحولات در ساختار و مضمون شعر قديم به وجود آمد و توسط نيما يوشيج در ادبيات فارسي و نازک الملائکه و بدر شاکر 153 السياب در ادبيات عربي به صورت تثبيت شده به همگان معرفي شد.
شفيعي کدکني در کتاب « موسيقي شعر» مي گويد: « پس از پايان ديوان حزين لاهيجي (١١٠٣- ١١٨٠) چند وزن اضافت وجود دارد که يکي از آن افزوده ها قطعه اي است بحر طويل مانند، اما بحر طويل اصطلاحي نيست و مي تواند بدلايلي نخستين تجربه عروضي آزاد در شعر فارسي باشد..
از آنجائيکه به نظر مي رسد شاعران اين دوره چه در زبان عربي و چه در زبان و ادبيات فارسي گامهاي بلندي را در زمينه تغيير و تحول شعر برداشته اند، شايسته است با دقت نظر بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.
شاعران و اديبان عرب در قرن اخير براي تغيير و تحول شعر چه از لحاظ مضمون و معني و چه از لحاظ ساختار ظاهري و شکل عروضي شعر حرکتهايي را ايجاد کرده اند که اين حرکتها گاها به صورت تند و خشن در نزد شاعران مکتب ديوان و نزد برخي از اعضاء انجمن «الرابطه القلميه » صورت مي گرفت و گاه به صورت آرام در نزد شعراي جماعت «آپولو» و انجمن «العصبه الأندلسيه » آغاز مي شد که سرانجام اين حرکت هاي تجدد طلبانه منجر به پيدايش شعر نو عربي گرديد.