چکیده:
هر چند بررسی ارتباط میان آموزش و پژوهش توسط مدرسان دانشگاه و نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه به طور خاص موضوعی پرجاذبه و بحث انگیز است که تحقیقات متعددی را به دنبال داشته است، اما همان گونه که بیان می شود، تاکنون به عنوان معمایی حل نشدنی باقی مانده است. پژوهش حاضر نیز به منظور بررسی نگرش اعضای هیئت علمی در باره رابطه بین فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنان در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. نمونه مورد بررسی 100 نفر از اعضای هیئت علمی در سه گروه علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی در دانشگاه فردوسی مشهد بودند که به شیوه سهمیه ای غیر احتمالاتی انتخاب شدند. نمونه مورد نظر به دو پرسشنامه محقق ساخته مربوط به وضعیت پژوهش و وضعیت تدریس خود در دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ دادند. در این پژوهش از تحقیق توصیفی استفاده شد. مشخصات جمعیت شناختی اعضای هیئت علمی به عنوان متغیرهای کنترل کننده در نظر گرفته شدند. تحلیل نتایج به دست آمده، با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیر پیش بین (وضعیت پژوهش) 4/58 درصد از واریانس متغیر ملاک (وضعیت تدریس) را در این پژوهش پیش بینی می کند. همچنین، متغیرهای جمعیت شناختی اعضای هیئت علمی مشتمل بر جنسیت، رشته تحصیلی، مرتبه علمی، سابقه تدریس، متوسط ساعات پژوهش در هفته، متوسط ساعات تدریس در هفته و تعداد مقالات و طرحها که به عنوان متغیرهای کنترل کننده در نظر گرفته شده بودند، 8/32 درصد از واریانس متغیر کیفیت تدریس را پیش بینی کردند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مرتبط بودن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مدرسان دانشگاه (Barnett,2005) ،آموزشها زمانی تأثیرگذار و سودمند خواهند بود که به اندازه کافی فعالیتهای پژوهشی مدرسان نیز مد نظر قرار گیرد و عوامل مؤثر در این زمینه بررسی شوند؛اما جستجوی پژوهشگران در این خصوص بیانگر آن است که در پژوهشهای انجام شده داخل کشور چنین ارتباط یا عوامل مؤثر بر آن بررسی نشده و صرفا به شکل مجزا و بشتر به کیفیت آموزش و عوامل مؤثربر آن (Mehrmohammadi,2001;Nasr Esfahani,1992;Fazeli,2005) یا در مواردی محدود به عوامل مؤثر بر اجرای پژوهش از سوی مدرسان Sohrabi,1993;Samad ) ( Zade,2001 توجه شده است.
براین اساس و با توجه به مطالب بیان شده،این پرسشهای اساسی مطرح میشود که از دیدگاه مدرسان دانشگاه چه رابطهای میان وضعیت پژوهشی و وضعیت تدریس(آموزش)آنان وجود دارد؟آیا فعالیتهای پژوهشی استادان میتواند فعالیتهای آموزشی و چگونگی تدریس آنها را پیشبینی کند؟آیا برخی از متغیرهای جمعیتشناختی نظیر جنسیت،رتبه علمی،متوسط ساعات تدریس در هفته،متوسط ساعات پژوهش در هفته،رشته تحصیلی و سؤالهای یاد شده صورت گرفته است و تاکنون این سؤالات بررسی نشدهاند.
از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آیا فعالیتهای پژوهشی آنها میتواند فعالیتهای آموزشی و چگونگی تدریس ایشان را پیشبینی کند؟ برای پاسخگویی به این سؤال ابتدا همبستگی میان متغیرهای ملاک و پیشبین بررسی شد که نتایج آن در جدول 3 ارائه شده است."