خلاصه ماشینی:
"pp,b 8991 MUAbLLEF ) نکتۀ درخور ذکر راجع به رابطۀ مکتب ساختگرایی با طبقهبندی مفاهیم آن است کههمۀ روابط و حوزهها و مؤلفههای دیدگاههای تحلیل مؤلفهای و حوزۀ معنایی ومعناشناسی رابطهای را میتوان به عنوان مفاهیم و طبقات مفهومی در نظر گرفت که،از طریق فرایندهای ترکیب و اشتقاق،در واژهسازی نقش دارند.
در این بخش،با طبقهبندی مفاهیمیآشنا میشویم که از بررسی و تحلیل 4785 اسم و صفت مشتق و مرکب موجود در دوحوزۀ زبان عمومی یا تخصصی حاصل شده است.
سپس نمونههایی از دو حوزۀ زبانتخصصی و زبان عمومی با ذکر مقولۀ دستوری(اسم یا صفت)ارائه شده؛پس از آن،تحلیلیساختواژی آمده؛و در نهایت،اطلاعات تکمیلی دیگر مانند تحلیل معنایی،رابطۀ مفهومبا سایر مفاهیم،نامگذاریهای دیگر مفهوم در پژوهشهای دیگر و نظایر آن ذکر شده است.
در تعریفی که از هر مفهوم به دست داده شده از دو مفهوم یا عنصر معنائی پایۀ هستار(که به طبقۀ دستوری اسم اشاره دارد)و کیفیت(که مقولۀ دستوری صفت را{o(39) amehcs ytilacitrev o} {o(40) amehcs nwod-pu o} {o(41) amehcs tuo-ni o} {o(42) amehcs ecrof o} {o(43) noislupmoc o} {o(44) ecrof retnuoc o} {o(45) tnemelbane o} &%04423RFNG044G% دربرمیگیرد)کمک گرفته شده است و حضور هریک از این دو عنصر معنایی دال بروجود مقولۀ دستوری در آن مفهوم و نمونههای ارائه شده در آن است.
به عبارت دیگر،نگارنده،با این فرض که فرهنگنویس یاتعریف نگار فرهنگ،با توجه به چند عامل اساسی مانند صورت واژه و اجزایآن همچنین مؤلفههایی معنایی و کاربرد واژه،برای هر مدخل تعریف یا تعریفهاییارائه کرده،ارکان تعریف،به ویژه جنس تعریف را-که برجستهترین و اصلیترین رکنآن است و در ابتدای تعریف قرار میگیرد و میتوان آن را هستۀ معنایی فرض کرد-پایهقرارداد و مفاهیم را طبقهبندی شده استخراج کرد."