چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون ، رادیو و نشریات ) در اشاعه فرهنگ ورزش همگـانی است . در تبیین این مقوله نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی بـرای اعمـال تغییـرات اجتمـاعی و فرهنگی در سبک زندگی افراد جامعه بررسی می شود. ورزش به عنوان یکی از علل حفظ سلامت و پیشگیری از بیمـاری در جهت اهداف توسعه انسانی و اجتماعی دارای اهمیت بسزایی اسـت . هـدف اصـلی از تحقیـق پـیش رو بررسـی ایـن موضوع است که افراد جامعه تا چه میزان تحت تاثیر وسایل ارتباط جمعی به انجام ورزش تشویق شده انـد. بـا اسـتفاده از روش پیمایشی و به کارگیری پرسشنامه ای که مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن ٨٠/٨ درصد برآورد شده بود، بـه بررسـی موضوع در نمونه ٤٠٠ نفری از زنانی که هفته ای حداقل یک بار در اماکن ورزشی شهرداری شهر تهران حضور مـی یابنـد، پرداخته شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و در مرحله دوم تصادفی بود. به منظور تجزیـه و تحلیـل داده هـا از نرم افزار spss و آزمون فرضیه ها استفاده شده است . سپس برای سـنجش میـزان همبسـتگی فرضـیه هـای تاییـد شـده از ضریب همبستگی کندال استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنا دار وسایل ارتباط جمعـی در اشـاعه فرهنـگ ورزش همگانی است . بدین معنا که وسایل ارتباط جمعی در تشویق افراد به ورزش موفق بـوده انـد، ولـی بایسـتی بـا تمرکـز و برنامه ریزی بیشتر میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند. از دیگر نتایج پژوهش این کـه نقـش تلویزیـون نسـبت بـه سایر وسایل ارتباط جمعی در اشاعه یک امر فرهنگی در زندگی افراد جامعه پررنگ تر است . بنابراین تلویزیـون بـه لحـاظ وسعت نفوذ می تواند در ایجاد تغییرات اجتماعی در سبک زندگی افراد جامعه توسط برنامه ریزان اجتمـاعی و فرهنگـی مورد استفاده بیشتر و دقیق تری قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
هدف تحقیق هدف اصلی از تحقیق پیش رو بررسی این موضوع است که افراد جامعه تا چه میزان تحت تاثیر وسـایل ارتبـاط جمعی به انجام ورزش تشویق شده اند و این پرسش مطرح می شود که آیا وسایل ارتباط جمعی (تلویزیـون ، رادیـو و نشریات ) در تشویق افرادی که ورزش کردن در سبک زندگی آنها جای گرفته است ، نقش داشته اند یا خیر؟ مساله اصلی تحقیق مسئله اصلی در این پژوهش در رابطه سه گانه فرهنگ ورزش ، رسانه و مخاطب تعریف می شود.
٩- به نظر می رسد بین پرداختن به اهمیت ورزش به طور غیرمستقیم در برنامـه هـای وسـایل ارتبـاط جمعـی و تشویق افراد به ورزش توسط وسایل ارتباط جمعی رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین ضریب همبستگی دارای علامت مثبت بوده و بیان کننده این نکته است که با افزایش میزان استفاده افراد از وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون ، رادیو و نشریات )، اشاعه فرهنـگ ورزش در سبک زندگی افراد نیز افزایش می یابد.
این میزان ضریب همبستگی بیان کننده ارتباط قوی بین دو متغیر استمرار برنامه ها و مطالب ورزشی در وسـایل ارتباط جمعی و تشویق شدن افراد به ورزش کردن توسط وسایل ارتباط جمعی است .
٠٥ کمتر است لذا فرضیه هفـتم بـا ٩٩% اطمینان و ١% خطا تأیید میشود؛ بنابراین بین جذابیت برنامه ها و مطالب ورزشی در وسایل ارتباط جمعی و تشویق شدن افراد به ورزش کردن توسـط وسـایل ارتبـاط جمعـی رابطـه معنـاداری وجـود دارد.