خلاصه ماشینی:
ولی مواردی هســت که بخشهایی از یک متن/ اثر مفقود در برای دســتیابی به آثاری که امروزه به کلی مفقود اســت راهی منابع بعدی نقل شده است بدون آن که به تعلق این بخش به نیســت و تنها میتوان از عنوان اثر و گرایشهای شناختهشدۀ آن اثر مفقود تصریح شــود.
صرف نظر از نرفته در متون بعدی بازمانده باشــد، بایــد گفت که پارههایی برخــی راهکارهــای فرعی کــه باید در منابع خــاص آنها را از متــن مفقود به واســطۀ نقل مؤلفی دیگر در اختیار ماســت.
دید، روش اصلی در مورد این متون مقایســۀ سلســۀ سند متن با گــردآوری این قطعات پراکنده و قــراردادن آنها کنار هم، موجود با سلسلۀ سندی است که در کتابشناسی (فهرست)های طبعــا بخشهایی از متن/ اثر مفقود به دســت خواهد آمد که قدیم (مانند فهارس طوســی و نجاشی) برای روایت اثر مفقود میباید از آن با عنوان بازیابی متن مفقود یاد کرد.
در تألیف و تدوین یک اثر نگاه مؤلف دخالتی مستقیم دارد، اما متن آثار کهن مفقود به واسطۀ گزینش مؤلفان منابع واسطه به دست ما رسیده و شامل همۀ بخشهایی که در اثر آن مؤلف متقدم آمده بوده است، نیست.
و آیا این متــون پراکندۀ بازمانده از اثر مفقود در طول قرون از با توجه بــه این نکته، بازیابی روایات یــک متن مفقود را باید دورة دوم، سال ششم، شمارة سوم و چهارم، مرداد ـ آبانماه 1931 33 حیــث لفظ یا معنا دچار تصرف و تغییر از ســوی مؤلفان منابع برایمطالعۀبیشتر 1.