چکیده:
در نزاعهای الاهیاتی میان پیروان ادیان گوناگون و نیز بحثهای دروندینی مفهوم «فرزند خدا» اهمیت داشته است. این موضوع هنگامی پررنگتر میشود که میبینیم در ادیان توحیدی با رجوع به کتابهای مقدس تصاویر مختلفی از فرزند خدا ترسیم میشود. در این پژوهش خواهیم دید که در کتاب مقدس یهودیان معنای واحدی برای فرزند خدا وجود ندارد. در این نوشتهها عنوان «فرزند خدا» برای موجودات ماورایی، بنیاسرائیل، پارسایان و پادشاه خاندان داوود به کار رفته است. در عهد جدید نیز فرزند خدا در یک معنای واحد به کار نرفته است. محیط ظهور عهد جدید متفاوت بود؛ به علاوه، معنای فرزندی خاص خدا برای عیسی در بخشهای گوناگون این کتاب مانند اناجیل همنوا، نوشتههای پولسی و یوحنایی یکسان نیست. در قرآن مجید به عبارات دختران خدا در مورد موجودات ماورایی مانند فرشتگان یا جن یا خدایان مشرکان، پسر خدا در مورد عزیر و عیسی، و فرزندان خدا در مورد یهودیان اشاره شده است. بهطور کلی در قرآن با استفاده از عنوان «فرزند خدا» مخالفت و عنوان عبد جایگزین آن شده است تا هیچ تخلفی از اعتقادات توحیدی صورت نگیرد.
خلاصه ماشینی:
"گرچه این آیات در بیشتر ترجمههای آرامی و یونانی نیز به شکل لفظی ترجمه شدهاند، مواردی هم وجود دارد که یا به دلیل وجود متن اصلی متفاوت و یا به دلایل دیگر، ترجمهها متفاوتاند؛ برای مثال در کتاب هوشع ــ که نبوتی سرشار از تصاویر خانوادگی و محبتآمیز است ــ در موارد فراوانی فرزندی خدا به بنیاسرائیل نسبت داده شده است: «در مکانی که به ایشان گفته میشد شما قوم من نیستید، در آنجا گفته خواهد شد پسران خدای حی میباشید» (هوشع 10:1).
امروزه دانشمندان مطمئن نیستند که یهودیان برای اشاره به مسیحا از این اصطلاح استفاده میکردند یا نه؛ زیرا تنها متن یهودیای که پیش از مسیحیت این عنوان را ظاهرا با معانی مسیحایی همراه کرده، طومارهای بحرالمیت است («پسر خدا» «و پسر [خدای] متعال» 43 در 4Q 246 2:1 و احتمالا 4Q 174)، گرچه کامل نبودن این متون باز هم مانع از آن میشود که دانشمندان به قطعیت برسند (Ibid: 82:50).
سه مورد دیگر از اناجیل همنوا باقی میماند که در آنها از عنوان «پسر» استفاده شده است، بدون اینکه به واژۀ دیگری اضافه شود (در اصل یونانی در این موارد υιος ــ به معنای فرزند مذکر ــ آمده است): متی 27:11؛ 19:28و مرقس 32:13.
قرآن عنوان «دختران خدا» از سوی مشرکان مکه برای اشاره به موجودات ماورایی مانند خدایان و فرشتگان و جن را محکوم میداند و اعلام میکند که یهودیان و مسیحیان حق ندارند خود را «ابناء الله» بخوانند یا ادعا کنند که عزیر و عیسی پسران خدا هستند."