چکیده:
هدف از این پژوهش، تبیین مبانی فلسفی مدرسه زندگی، ویژگی ها و چگونگی تحقق آن است. دیوئی با انتقاد از مدارس سنتی، به تاسیس مدرسه آزمایشگاهی یا مدرسه زندگی اقدام کرد. شعار مدرسه زندگی، آموختن برای زیستن از طریق عمل است. در نظر او مدرسه خود زندگی است و نه آماده شدن برای زندگی. تعلیم و تربیت به منزله رشد و متضمن تجربه است. یادگیری باید با توجه به علائق، رغبت ها و تفاوت های فردی کودکان انجام شود. در مدرسه زندگی هدف ها از پیش تعیین نمی شود، بلکه بنا به موقعیت و در حین عمل ظهور می یابد. محتوا نیز از پیش تعیین نمی شود، محتوای درسی و موقعیت های تربیتی به نحوی تدارک دیده می شود که به پرورش مهارت های اجتماعی، مهارت حل مساله، قوه خلاقیت و تفکر انتقادی منجر شود. درچنین مدرسه ای محیط شاد و سازنده است. روش تدریس بر فعالیت شاگرد مبتنی است. نقش معلم مدیریت کلاس درس نیست، بلکه معلم راهنما وهدایت کننده یادگیری و شاگرد، محور جریان تربیتی است. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی بود. بر اساس یافته های پژوهش می توان از جنبه های مورد تایید مدرسه زندگی در جهت ایجاد تغییرات سودمند در نظام آموزش و پرورش به ویژه نظام مدرسی، بهره گرفت.
خلاصه ماشینی:
بحث دربارة مدرسه آزمایشگاهی ، نگاهی نـو بـه فرآینـد یاددهی ‐یادگیری ، تأکید بر روش های فعال در تدریس ، توجه به موقعیت های یادگیری و فراهم کردن فرصت های یادگیری در فرآیند تدریس و نیز نگاهی تازه به اهداف آموزشـی و محتـوای درسی از جمله آرائی است که در حوزه های گوناگون تعلیم و تربیت تأثیر گذار بوده ، به طوری که می توان تأثیرآن را در نظریات افرادی چـون آیزنـر و زایـس در طراحـی برنامـه درسـی بـه وضوح مشاهده کرد.
دیوئی انسان را به عنوان یک کل واحد، به عبـارتی فـرد در محیط در نظر می گیرد و بر این اساس به جای تبیین و توصیف ذهنی انسان بـه مطالعـة رفتـار انسان اقدام کرده وعوامل عینی مؤثر بر شکل گیری رفتار، تغییر رفتار و نیز آثار عملی رفتـار را در زندگی واقعی بررسی و تفحص می کند.
از نظـر دیوئی ویژگی های مدرسة زندگی بدین شرح است : ۱‐ آزادی بیان و رشد فردی در برابر تحمیل و فشار؛ ۲‐ فعالیـت آزادانـه در برابـر اعمـال انضباط خارجی ؛ ۳‐یادگیری از طریق تجربه در برابـر یـادگیری از طریـق معلـم وکتـاب ؛ ۴‐ کسب مهارت ها و فنون به عنوان وسیله ای برای نیل بـه اهـداف حیـاتی و ضـروری ؛ ۵‐ بهـره برداری از فرصت های فعلی زندگی در برابر آمادگی بــرای آینده ای نسبتا دور؛ ۶‐ آشـنایی بـا دنیای در حال تغییر در برابر اهداف ومحتوای ثابت و از پیش تعیین شده .