چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پیوست های تصویری و نوشتاری فراگیران بر یادگیری واژگان و ترجمه متون انگلیسی- فارسی از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 158 نفر از دانش آموزان دختر و پسر از مدارس متوسطه شهر اصفهان از سطح پیش- متوسط مهارت زبانی انتخاب شدند. در ابتدا آن ها در آزمون های کوتاه مدت بصری و کلامی شرکت کردند (چن و همکاران، 2005). فراگیران بر اساس نتایج این آزمون ها و بر حسب توانایی های بصری و کلامی آن ها به چهار گروه تقسیم شدند. در مرحله بعد واژگان جدید زبان انگلیسی را با پیوست (تصویری و نوشتاری) و بدون پیوست از طریق تلفن همراه فرا گرفتند. در پایان آن ها در آزمون های ترجمه تشخیصی و یادآوری شرکت کردند. نتایج این آزمون ها از تاثیر معنادار حافظه کوتاه مدت بر توان ترجمه آن ها از طریق تلفن همراه حکایت داشت. یافته های حاصل از این پژوهش می تواند نتایج مهمی را در حوزه مباحث نظری و عملی یادگیری واژگان و ترجمه متون انگلیسی از طریق تلفن همراه در پی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
Macanany این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن بود این است که آیـا فنـاوری هـای ارتبـاط سـیار چنـد رسانه ای می تواند منجر به یادگیری بیشتر شود؟ اگر به این صورت است ؛ آیا استفاده متناسب با ویژگی های هر فرد (از نظر توان حافظه ای )از انواع ابزارهای همراه با صداو تصویر مـی توانـد باعث یادگیری بیشتر شود؟ در صورت ارائه پاسخ به مسأله پـژوهش مـی تـوان بـه آموزگـاران کمک کرد که از روش هاو ابزارهای نوین آموزش استفاده کنند تا میزان یادگیری دانش آمـوزان خود را افزایش دهند.
سؤال هاو فرضیه های پژوهش با توجه به مسأله و اهداف این پژوهش که در بالا بیان شد سؤال پژوهشی زیر مطرح شد: ١- آیا بین توان حافظة کوتاه مدت و میزان توانایی ترجمه فراگیران رابطه وجود دارد؟ هم چنین فرضیه های زیر برای دست یافتن به هدف پژوهش ، شکل گرفت : ۱- ارائة محتوای آموزشی حاوی پیوست نوشتاری ،در فراگیران دارای حافظة کلامی قوی ، باعث ارتقای توان آن ها در ترجمة جملات انگلیسی - فارسی می شود.
افراد دارای حافظة کلامی قوی برای آزمون فرضیة اول (ارائه محتوای آموزشی حاوی پیوسـت نوشـتاری درافـراد دارای حافظة کلامی قوی ، باعث تقویت ترجمة جملات انگلیسی می شود) بااستفاده ازآزمون تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) در جدول ٢ملاحظه می شود که اعتبار آزمون برابر بـا ٠/٠١١ است ، که وجود تفاوت معنادار بین این سه شیوة یادگیری واژگان را نشان مـی دهـد.
The effects of short-term memory and content representation type on mobile language learning.