خلاصه ماشینی:
بسیاری از خاطراتم از روزگاری است که این آنتیکها را در هر دوره ای جابهجا کردهاند و یادگرفتهام با این اشیا رابطة ذهنی برقرار کنم، انگیزة زندگیبخشی این کارها و روحی که کلکسیون در زندگی خانوادگی میدمد، مهمترین انگیزة یککلکسیونر است؛ شاید بیمعنی با هنر باشد، ولی اولین کلکسیونم ماشینهای مچباکس و جونیورتوی بود و با وسواسی دیوانهوار آنها را جمعآوری میکردم؛ همان زمان در همان بازیهای کودکانه نکات مهمی دربارة اصالت گردآوری یاد گرفتم.
کلکسیون معاصر ماهوتفروش با کار کدام هنرمند شروع شد؟ دوازده سال پیش برادرم ـ فرشاد ـ یککوزة مشیری را برای رستوران مانسون خرید و این ماجرا یا بهتر است بگویم ماجراجویی خانوادگی از آن تابلوی بهخصوص شروع شد.
البته، همان طور که میگویید، خرید از آکشنها تخصص هم میخواهد و باید خیلی دررابطه با آنها بااحتیاط و توجه عمل کرد؛ چون اشتباه عاطفی فرد در یکلحظه، معادلة اقتصادی هنر را در جمع دچار چالش میکند و میتواند صدمات فرهنگی بهباربیاورد.
واقعیت این است که گالریها با اندک بضاعتشان و همة مسائلی که همهمان با آن آشناییم، هنرمند ایرانی را پروموت کردهاند و تا همین سطح هم هنر ایرانی باید مدیون آنها باشد.
تابهحال شده سلیقة آدم مشخصی برای شما تأثیرگذار بوده باشد؟ البته مناظر آدمها نسبت به هنر خیلی متفاوت است و تا این دیدگاهها نزدیک بههم نباشد، نمیتوان سلیقة دیگری را تأیید یا رد کرد.
خود بحران جهانی و تأثیرش بر هنر ایران، نشانی دارد از این که از سال 2005 به بعد هنر ایران ربطی به اقتصاد جهانی پیدا کرده و این اتفاق خوشایندی است.