خلاصه ماشینی:
هرچند این شک وجود دارد مسؤولین، که از وضعیت معیشتی و هنر پیشکسوتان غافلاند، از وجود ویا عدم یکهنرمند جوان مطلع باشند!) بیشتر دوست داشتم مهتا مشایخی زنده و درمیان ما بود و برای آثارش چیزی مینوشتم؛ دریغاگویی و افسوسسرایی و فسانهپردازیهای نابهجا رسم دیرین سرزمین ماست که از آن بیمناک و گریزانم و صدالبته دردی از کسی ـ خاصه آن کس که رخت جان را به جهان دیگر کشیده است ـ دوا نمیکند!
در آثارش هیچشیء دیدهنشده، فضای خانه ویا محل زندگی بهنمایش گذاشته نمیشود و فقط انسان است که تمام اثر را تشکیل میدهد.
پاکدل هر جا منطق زیباکشیدن را بههم میزند و به دفرماسیون خاص خود دست مییابد، نقاشیهایش نمایشی از زیستنش میشود و هر جا پیکره را عینبهعین و وامدار نوعی از آموزش آکادمیک نقاشی میکند، آثارش مانند بسیاری از نقاشیهای دیگر است که اگرچه زیبا هستند، اما تکراری جلوه میکنند.
اغراقهای کوچک و ظریف هنرمند در کشیدن آناتومی پیکرههایش با اینکه قرار نیست حرف مهمی را به بیننده بزند، اما کارهایش را نسبت به دیگر آثار، خاص جلوه میدهد و به تلنگری لطیف در فضای پرساخت نقاشی رنگ روغن میشود که کاراکتر را در مکانی سخت و صعب روایت میکند.
اینکه یک روانداز با نقشهای دستبافت میتواند مشخصه بصری و خاطرهبرانگیز یکنسل تلقی شود از پتانسیلهای اشیایی است که اکنون همهگیر نیستند و کاربرد خود را از دست دادهاند، اما صبوری با دوختن آن هم در یک فضای گسترده نمیتواند الزاما شرط اصلی برای پذیرش تماموکمال این آثار باشد.