چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط اضطراب و کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی و تعین توان پیش بینی این دو متغیر در تعامل با متغیر جنسیت به منظور پیش بینی میزان اهمال کاری تحصیلی دانشجویان بود. همچنین مطالعه میزان اهمال کاری دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در سال های تحصیلی متفاوت از اهداف دیگر پژوهش بود. نمونه مورد مطالعه 310 دانشجوی پسر (157) و دختر (153) دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مشهد را شامل بود که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به طور همزمان به آزمون های اهمال کاری لی، کمال گرایی اهواز و اضطراب نجاریان و همکاران پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های آماری، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج، نشان دهنده این واقعیت بود که اضطراب پیش بینی کننده معناداری برای اهمال کاری تحصیلی است. همچنین بر طبق نتایج مشخص شد که کمال گرایی و سال تحصیلی دانشجویان پیش بینی کننده معنادار این متغیر به طور کلی نیست. به علاوه تفاوت های یافت شده بین میزان اهمال کاری تحصیلی دانشجویان پسر و دختر و گروه های مختلف بر اساس رشته تحصیلی آن ها معنادار نبود.
خلاصه ماشینی:
مهرابی زاده هنرمند و همکاران (١٣٨٧) در پژوهش خـود در میـان ٢٠٠ نفر دانش آموز دختر شهرستان اهواز روابط عملکرد تحصیلی ، اضطراب اجتماعی ، کمالگرایی و اهمالکاری را بررسی کرده و نشان دادند که بین متغیرهـای مـورد بررسـی آن هـا بـا عملکـرد تحصیلی رابطة منفی و با اضطراب امتحان رابطة مثبت وجود دارد.
ابزار اندازه گیری در این مطالعه مقیاس اهمالکاری تحصیلی لی ، مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسش نامه اضطراب نجاریان و همکاران است .
جدول ٣ نشان می دهد در گروه نمونه ، از بین متغیرهای پیش گفته ، اضـطراب تنها متغیر پیش بینی کنندة معنادار برای اهمالکاری تحصیلی در معادله است .
جـدول٤ نـشان می دهد در نمونه مورد مطالعه ، از بین متغیرهای پیش گفته اضطراب تنها متغیر پیش بینی کننـدة معنادار برای اهمالکاری تحصیلی در معادله است .
فرضیة دوم پژوهش بر این بود که اهمالکـاری تحـصیلی در دانـشجویان سـال اول، دوم ، بحث و نتیجه گیری داده های پژوهش و نتایج حاصل از رگرسیون روشن کرد که کمالگرایی پـیش بینـی کننـدة معناداری برای اهمالکاری تحصیلی نبود.
یافته های پژوهش همچنین نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی و اضـطراب دانـشجویان همبستگی مثبت (٠/٢٧)وجود دارد، لازم به توضیح است که این میزان ضریب همبستگی فقط بیان کنندة جامعة مورد نظر در این پژوهش است و تعمیم پذیر نیست .
Correlates of Academic Procrastination and Mathematics Achievement of University Undergraduate Students.
Prevalence of academic procrastination behavior among pre- service teachers, and it's relationship with demographics and individual preferences.
Correlates, predictors and prevention of academic, decisional and general procrastination among students in Austria.