چکیده:
جامعه کنونی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند دگرگونی در روشهای تربیتی، به منظور پرورش نسلی سازنده، مستقل، آزاده و خداجوست. لازمه چنین تحولی، رهایی از وضع موجود است؛ یعنی اقدام به یک انقلاب علمی ـ نگرشی در مفاهیم و روشهای تربیتی، به گونهای که بتوان تربیت را از اقتصاد و تجارت جدا کرد. تحقیقات نشان میدهد که راز اصلی موفقیت بچهها، نه در کمیت و انبوهسازی اطلاعات، بلکه در کیفیت ارائه نکات تربیتی، به خصوص مکتب تربیتی پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و ائمه معصومین علیهمالسلام است. در پژوهش حاضر که با روش تحلیل اسنادی انجام شده، ضمن اشاره به تعاریف و بررسی تربیت از نگاه قرآن و اسلام، به برخی مبانی، اصول، روشها و رفتارهای مکتب تربیتی از منظر پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله پرداخته شده است. هدف این نوشتار، ارائه تصویری اجمالی از نظام تربیتی پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله است. بیان شاخصههای تربیت نبوی و ویژگیهای تربیتی مورد تاکید حضرت رسول صلیالله علیه و آله از نظر علم و عمل که اغلب مبتنی بر فطرت ذاتی انسانند و این امر، جاودانهبودن تربیت نبوی را بیمه میکند. نتیجه اینکه، نظام تربیت نبوی در هر زمان و مکان، قابل اجراست و ضرورت مراجعه به آن، نیاز امروز و آینده بشر است و راهی برای برون رفت از معضلات فرهنگی ـ اجتماعی موجود در جهان امروز به نظر نمیرسد، جز بازگشت به تعالیم حیاتی رسولخدا صلیالله علیه و آله که ضامن سعادت دنیا و آخرت انسان است.