چکیده:
از جمله دغدغههای انسان معاصر یافتن معنا برای زندگی است. در معنابخشی به زندگی اصل معنویت راستین نقشی بیبدیل دارد. این پژوهش درپی آن است تا ضمن معرفی منظومه معناداری در زندگی، انسان معنوی، شاخصهای بارز انسان معنوی و آثار و کارکردهای حاکمیت، فرآیند معنویت بر زندگی انسان دیندار را از منظر اسلام تحلیل نماید. برایناساس مهمترین محور در این پژوهش، چشمانداز انسان معنوی در زندگی دنیوی اوست که در چهار محور اساسی در این مقاله بررسی میشود. با توجه به دیدگاه جامع و غنی استاد مطهری تحلیل محورهای مقاله بر اساس نظریات ایشان سامان یافته است.روش این پژوهش، اسنادی و کتابخانهای است که مراحل سهگانه توصیف، تحلیل و تبیین را میپیماید.
One of the contemporary man`s concerns lies in his seeking for finding the meaning of life. As is considered, true spirituality has been known of a unique role in giving meaning to life. Describing the process of meaningfulness of life, spiritual man, bold tokens of spiritual man and the effects and performances of spirituality, this paper has intended to explain the sovereignty of spirituality in religious man in the view of Islam. The most important fact in the paper lies in spiritual man`s view in his earthly life as studied here in four axis. The paper has focused on Shahid Motahhari`s points of view as a deep and thoughtful scholar. The method taken here is library - based including three stages of description, analyzing and explanation.
خلاصه ماشینی:
(همان: 124) اما علاوه بر جمال حقیقی که آراستن روح به کمالات معنوی است، باید دانست که زیبایی و زینت در فضایل معنوی خلاصه نمیشود و زینتهای ظاهری و جسمانی را نیز دربر میگیرد؛ (مهدوی کنی، 1374: 585) زیرا انسان موجودی اجتماعی است و برای اینکه بتواند مورد تنفر و نفرت مردم قرار نگیرد، باید ظاهری آراسته و زیبا داشته باشد.
» با این وصف، یکی دیگر از آثار معنویت در زندگی انسان معنوی نیز روشن میشود.
استاد مطهری میفرماید: یکی دیگر از کارکردهای معنویت در زندگی انسان این است که آدمی با شناخت خود، درک میکند که موجودی صرفا مادی نیست؛ بلکه معنوی و هدفمند است.
(اعوانی، 1382: 5 و 7) استاد مطهری نیز میفرماید: انسان معنوی میداند که آزاد، مختار و مسئول خویشتن و بهتر کردن جهان است، امانتدار الهی است و برحسب تصادف برتری نیافته تا استبداد بورزد و همه چیز را برای شخص خود تصاحب کند و مسئولیت و تکلیفی برای خویشتن قائل نباشد.
از آثار ایشان میتوان اینگونه استنباط کرد: که انسان معنوی، موجودی کمالجو و آرمانخواه است و با یاری گرفتن از علم و ایمان خود و با آزادی و اختیاری که دارد، سعی در به فعلیت رساندن تمام قوای معنوی و روحانی خود دارد و درعین اینکه در این دنیای مادی بهنیکویی زندگی میکند، بسیار هدفمند بهسوی معنا در حرکت است.