چکیده:
هدف مقاله حاضر ارائه توصیفی واقع نگار از رفتارهای پرخطر رانندگی در شهر مشهد و شناسایی فرآیندهای تشدید یا تضعیف این رفتارها با تکیه بر چهار ویژگی شخصیتی راننده شامل تحریک جویی، خشم، پرخاشگری و سلامت روان است. نتایج پژوهش حاضر بر روی 160 پاسخگوی خودرو سوار که به روش نمونه گیری چند مرحله ای در مشهد برگزیده و مورد مصاحبه قرار گرفته اند نشان داد که اگرچه در مجموع میل به انجام رفتارهای پرخطر رانندگی در بین پاسخگویان پایین است، اما تحریک جویی، پرخاشگری و خشم باعث تشدید و سلامت روان باعث تضعیف آن می گردد. در این میان، بیشترین اثرگذاری مربوط به پرخاشگری است و متغیرهای تحریک جویی، سلامت روان و خشم در مراتب بعدی قرار می گیرند. به علاوه پرخاشگری و تحریک جویی عمدتا به طور مستقیم و سلامت روان و خشم به طور غیر مستقیم بر رفتارهای پرخطر رانندگی تاثیرگذارند.
Introduction: One of the most important public health threats in the world today، is driving accidents and Iran is among the countries that in driving accidents and loss of life is huge. While 90 to 95 percent of road accidents are caused by human factors. Risky driving behaviors، the second leading cause of death and the first cause of years of life lost due top re-mature death and disability in iran considered. Meanwhile، some of the driver personality characteristics have an important share in intensifying or weakening of risky driving behaviors that most important of them are sensation seeking، angry، aggressive and has -mental health. The purpose of this paper is to present the realism descriptive of risky driving behavior in Mashhad، with a focus on the four personality characteristic، identify processes of risky driving intensifying or weakening.
خلاصه ماشینی:
"«خطاها» عدم موفقیت در اقدامات برنامه ریـزی 1 Rumar 2 Ozkan 3 Ulleberg & Rundmo 4 Ozkan & Lajunen 5 Positive behaviors 6 Negative behaviors 7 Risky driving 8 Errors 9 Violations 10 Reason 11 Stradeling & Meadows 12 Lapse شده برای رسیدن به نتیجه مورد نظر در رانندگی است و «تخلفات » انحراف عمدی از رفتارهایی اسـت کـه اساسـا بـرای رانندگی ایمن ضروری به نظر می رسد.
1 Arnett Sensation Seeking Scale 2 Novelty Subscale 3 Intensity Subscale 4 General Health Questionnaire 5 Hu 6 Formal stucture 7 Path analysis 8 Path coefficent 9 Path diagram توصیف رفتار پرخطر رانندگی و عوامل مؤثر بر آن با یادآوری این که رفتار پرخطر رانندگی متشکل از سه جزء خطا (عدم موفقیت در اقدامات برنامه ریزی شده برای رسیدن به نتیجه مورد نظر در رانندگی )، لغزش (انحراف در رانندگی که ناشی از ضـعف توجـه ، حافظـه و پـردازش اطلاعات راننده باشد) و تخلف (انحراف عمدی از رفتارهایی که برای رانندگی ایمن ضروری اند) است ، در ادامه بـر حسب آماره های مرکزی و پراکندگی رفتار پرخطر رانندگی (جدول ١) به نتایج عمده سنجش آن اشاره می کنیم : میزان رفتارهای پرخطر رانندگی در ابعاد سـه گانـه خطـا (٢٤/٦)، لغـزش (١٧/٤) و تخلـف (٢٤/٠) و همچنـین شاخص کلی رفتار پرخطر رانندگی (٢١/٩) در مجموع پایین است ؛ اگرچه در مقایسه ، میزان خطا و تخلـف بـیش از لغزش در رانندگی است ."