چکیده:
با توجه به تغییرات مدوام در محیط سازمانها، دیگر تضمینی برای بقای بلندمدت در بازار وجود ندارد. در شرایط کنونی سازمانهایی موفق هستند که چالاک باشند و بتوانند با سرعت به الزامات محیطی پاسخ دهند. بدین منظور، در این پژوهش، مدلی برای بکار گیری استراتژیهای مناسب، به منظور موفقیت بلند مدت سازمان پیشنهاد شده است. مدل پیشنهادی، ترکیبی از رویکرد BSC، گسترش کارکرد کیفیت فازی و ZOGP است. در واقع، به کمک BSC طرحهای راهبردی مناسب تدوین شده و به کمک گسترش کارکرد کیفیت فازی اولویت بندی میشوند. سپس، با توجه به اهداف چندگانه و محدودیتهای موجود در مسأله، بوسیله ZOGP، طرحهای راهبردی قابل اجرا مشخص میشوند. نتایج نشان میدهد که تکنیکهای تصمیم گیری میتوانند توسط یک متدولوژی ساختارمند، در طراحی BSC به خوبی استفاده شوند و با ارائه راهکار و راهبرد مناسب، در تمامی جنبهها بهبود ایجاد کنند و تاثیر مثبتی بر عملکرد و کارایی سازمان در بلند مدت داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"جدول (1): مدل کارت امتیازی متوازن طرحهای راهبردی پیشنهادی اهداف چشم انداز بازار یابی(X1)- افزایش سود مالی -TPM(X12)مهندسی ارزش(X2) – MIS(X3) کاهش هزینهها بازار یابی افزایش سهم بازار خدمات پس از فروش (X4) -(X6) CRM افزایش رضایت مشتری مشتری بازار یابی- CRM جذب مشتریان جدید خدمات پس از فروش حفظ مشتریان مهندسی ارزش- بازاریابی ایجاد ارزش افزوده گسترش کارکرد کیفیت (X7) توسعه محصولات جدید فرایند داخلی TQM(X5) بهبود مستمر ارزیابی کار و زمان(X8)-سیاستهای کنرل موجودی(X10) تحویل به موقع TQM –ISO9001(X9) افزایش کیفیت افزایش حقوق و ایجاد سیستمهای پاداش(X11) افزایش رضایت پرسنل رشد و یادگیری MIS افزایش مهارتهای اطلاعاتی ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد(X13) افزایش بهروری پرسنل 5-1-2-مرحله دوم:تعیین وزن هر یک از طرحها با روش گسترش کارکرد کیفیت فازی از آنجایی که طرحهای راهبردی تحت بررسی در چارچوب BSC همگی از اولویت یکسان برخوردار نیستند و با توجه به اینکه برای هر هدف در مدل BSCمیتوان چندین طرح راهبردی را مطرح نمود، جهت مشخص کردن اولویت و وزن هر یک از طرحهای راهبردی از گسترش کارکرد کیفیت فازی استفاده شده است."