چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان دبستانی (کلاس چهارم و پنجم) شهرستان کازرون انجام شده است. در این تحقیق که به روش همبستگی می باشد، تعداد 40 معلم و 120 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از مدارس شهرستان کازرون انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک رفتار رهبری الوانی و پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد که هر دو پرسشنامه دارای روایی صوری قابل قبول بودند و ضریب آلفای آنها به ترتیب 79/ 0 و 83/ 0 بود، که قابل قبول و معنی دار می باشد. یافته های تحقیق نیز نشان می داد که: 1- (5/37 % ) درصد معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه مدار ، (20%) درصد دارای سبک رفتار رهبری رابطه مدار، (5/42% ) درصد هم سبکی تلفیقی داشتند. 2- دانش آموزان معلمان دارای سبک تلفیقی نسبت به دانش آموزان معلمان با سبک رفتار رهبری وظیفه مدار یا رابطه مدار، خلاقیت بالاتری دارند (01/>P ،19/5 = F). 3- جنسیت معلم به تنهایی با خلاقیت دانش آموزان رابطه ای ندارد. (006/= F93/>P). اما تعامل جنسیت با سبک رهبری تاثیری معنی دار بر خلاقیت دانش آموزان دارد (23/3= F05/>P). 4- بین دختران و پسران از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد (03/>P ،15/2= t).
خلاصه ماشینی:
به طور نسبی در حد وسط این رفتارها می توان سبک های دیگری را هم در نظر گرفت (رضائیان ، ١٣٨٦) در این تحقیق نیز دو سبک انسـانگرایی (رابطه مداری) و سبک وظیفه مداری و سبکی در میانه طیف به عنوان سبک تلفیقی در نظر گرفتـه شده است و محقق قصد دارد تأثیر این سبک هـای رفتـار رهبـری معلـم بـر میـزان خلاقیـت دانـش آموزان را بررسی کند.
جدول ٣ – تفکیک معلمان بر حسب سبک رهبری سبک رفتار رهبری درصد سازمان مدار ٣٧/٥ کارمند مدار ٢٠ تلفیقی به منظور بررسی دانش آمـوزان یـا معلمـان دارای سـبک رفتـار رهبـری وظیفـه مـد ار و دانـش آموزان یا معلمان دارای سبک رابطه مدار و معلمانی که در میانـه طیـف قـرار دارنـد از نظـر میـزان خلاقیت و یافتن اینکه آیا تفاوت معنی داری وجود دارد یا خیر؟ از روش آماری تحلیـل واریـانس یک طرفه استفاده شد.
با توجه به اطلاعات به دست آمده (جدول ٧) بین دختران و پسران از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری وجود دارد (٢١٥= t ٠٣/>P) جدول ٧- نتایج آزمون t برای دختران و پسران شاخص متغییر میانگین انحراف درجه سطح معنی تفاوت میانگین معیار آزادی داری ها دختر ٧٧/٢٦ ١٢/٢٦ ١٠٢ ٢/١٥ ٠/٠٣ پسر ٧١/٩٧ ١١/٤٩ بحث و نتیجه گیری با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت : که اکثریت معلمان دارای سبک رهبری تلفیقی بوده اند یعنی نه سبکی کاملاً وظیفه مدار و نه سبکی کاملاً رابطه مدار داشته اند.
عامری (١٣٨١: ١) و اقبالی فرزقی (١٣٨٤ :١) هم نتیجه گرفتند که بین خلاقیت مدیران و سبک رهبری آنها رابطه وجود دارد.
به عبارتی بین دانش آموزان با معلمان دارای دو سبک رفتار رهبری وظیفه مدار و رابطه مدار از نظر میزان خلاقیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد.