چکیده:
در این پژوهش تأثیر طیف رقابتی بازار از رقابت ناقص تا رقابت کامل بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه سهام عادی مورد آزمون قرار گرفته است. با توجه به معیارهای اندازهگیری عدم تقارن اطلاعاتی و سطح رقابت، شش فرضیه تدوین و نمونهای متشکل از 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1383 الی 1388 انتخاب گردید و برای آزمون هر فرضیه از مدل فاما و فرنچ (1993) استفاده شد. متغیرهای مستقل در این پژوهش، کیفیت اقلام تعهدی، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و جزء انتخاب نادرست اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام بوده است (معیارهای اندازهگیری عدم تقارن اطلاعاتی). همچنین، هزینه سرمایه سهام عادی در پرتفوی پوشش ریسک به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. روش پژوهش از طریق پرتفویبندی شرکتهای نمونه بر مبنای عدم تقارن اطلاعاتی و رقابت بازار صورت پذیرفت.نتایج این پژوهش نشان میدهد که در سطح رقابت کامل، معیارهای اندازهگیری عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط معناداری بر هزینه سرمایه ندارد، همچنین، نتایج نشان میدهد که بازار رقابت ناقص به عنوان یک عامل مؤثر بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه سهام عادی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"در ادبیات تحقیق، دو Information Gap Quality Gap Reporting Gap Understanding Gap Perception Gap دسته سنجه برای عدم تقارن اطلاعاتی قابل شناسایی است: الف) سنجههای مبتنی بر بازار، شامل اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و انتخاب نادرست (18(؛ ب) سنجههای مبتنی بر حسابداری، شامل نسبت هزینه تحقیق و توسعه به فروش (17 و 16( و کیفیت ارقام تعهدی متناسب شده (24(.
با توجه به نتایج مندرج در نگاره 3 مشخص میشود که در سطح رقابت ناقص، متغیرهای کنترلی اندازه (SMB) و صرف ریسک بازار (MKT) در تمام سطوح عدم تقارن اطلاعاتی و متغیر نسبت ارزش دفتری به بازار (HML) در دو سطح عدم تقارن اطلاعاتی بالا و پرتفوی پوشش ریسک معنیدار است که بیانگر تاثیر این متغیرها بر هزینه سرمایه سهام عادی است.
نتایج منعکس در نگاره 4 نشان دهنده این موضوع است که در سطح رقابت ناقص، متغیرهای کنترلی اندازه (SMB) و صرف ریسک بازار (MKT) در دو سطح عدم تقارن اطلاعاتی و پرتفوی پوشش ریسک و نسبت ارزش دفتری به بازار (HML) در پرتفوی پوشش ریسک معنیدار است که بیانگر تاثیر این متغیرها بر هزینه سرمایه سهام عادی است.
با توجه به موضوع عدم تقارن اطلاعاتی و بحث ناکارایی بورس اوراق بهادار و توجه به این نکته که معمولا یکی از طرفین معامله اطلاعات بیشتری نسبت به طرف مقابل دارد، لذا به سرمایهگذاران، اعتبار دهندگان، تحلیلگران و سایر ذینفعان پیشنهاد میشود که در هنگام انتخاب بهترین پرتفوی سرمایهگذاری خود به عوامل کیفیت اقلام تعهدی (مبنای حسابداری)، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش و جزء انتخاب نادرست این معیار (مبنای بازار)، همچنین به جایگاه قرارگیری شرکتهای مذکور در سطوح متفاوت بازار توجه نمایند."