خلاصه ماشینی:
"برتری و اصالت شناخت دینی از نظر مکتب تفکیک از میان این سه راه،راه دین برتر و شناختی کهاز آن حاصل میشود،اصیلتر است،به گفته آقای حکیمی:«این مطلبگمان نمیکنم نیازی به توضیح داشته باشد».
درحقیقت از نظر این مکتب،«حجیت ظواهر»اصلی است عقلایی که قرآنکریم هم به آن پایبند است:«در مورد معارف و احکام شرعی،حجیتظواهر اهمیت فوق العادهای پیدا میکند و هیچ جا نمیشود دست از ظاهر(یعنی طریق عقلایی که شرع نیز پیموده است و برطبق آن سخن گفتهاست)برداشت،مگر ظاهری وجود داشته باشد که در برابر آن ظاهر،برهانیبدیهی پیدا شود،نه برهان نظری که قابل مقابله با برهان نظری دیگریاست».
8 حقایق دینی به زبان عقلایی بیان شده است و این زبان نیز براساس«حجیت ظهور»استوار است و از این حجیت به هیچ روی نمیتوان دستکشید مگر با وجود متنی که ظهور قویتری داشته باشد:بنابراین«تودههایمتدین-به سائقه درک ایمانی و تلقی فطری خویش-تفکیکی هستند و اگرکسی در ذهنشان تصرف نکند،همان را معتقدند که اصحاب تفکیکمیگویند.
البته ایشان خود متوجه ناممکن بودن پایبندی به این ادعا میشودمیگوید:«یادآوری کنم که تعبیر«رد هرگونه تأویل»،شامل مسامحهاست،زیرا اگر تأویلی در مورد ظاهری لازم آید-به لزوم عقلی و نقلی-یامطلق تأویلهای اسنادی و ادبی(مثل جاء ربک)را میپذیریم؛زیرا اینگونه تأویلها-در واقع-از نوع تأویلهای فلسفی یا عرفانی یا عصری کهبنیاد مرادات قرآنی را دگرگون میسازد نیست،و منطبق با موازین خاصخود است و معقول است».
ایشان برای اثبات دیدگاه خود به حجیت ظواهر به عنوانیک اصل عقلانی استناد میکند و میگوید تنها در صورتی میتوان از اینظهور دست شست که:«ظاهری وجود داشته باشد که در برابر آن ظاهر،برهانی بدیهی پیدا شود،نه برهان نظری که قابل مقابله با برهان نظریدیگری است»."