چکیده:
طراحی منظر عمدتا مربوط به طراحی مناطقی سرسبز می شود که به دلیل زیبایی و دلپذیری فضای خود و دخالتی که به سبب پوشش گیاهی شان در پاکیزگی هوا دارند مورد توجه عموم می باشند و توانسته که تا حدودی آرامش را به انسان تند خو و متشنج عصر صنعت وتکنولوژی بازگرداند. رسیدن به مبنا و الگویی برای طراحی فضای سبز آنهم در شهرهای بزرگ مسایل زیادی را پیش روی ما می نهد و مسلما آشنایی با چگونگی طراحی باغ ها و فضاهای سبز در گذشته مفید خواهد بود، چرا که معتقدیم هر طرز تفکر درستی با شناخت صحیح به دست می آید.
خلاصه ماشینی:
"چرا که این دیوارنگارهها منظرهسازی ساسانی را با نقش و نگارههایی مانند برکه آب،گل و گیاهان و حیوانات و غیره بر سینه کوه که روزگاری شکارگاه خسرو پرویز بوده به خوبی به نمایش درآورده است، در طی این پژوهش و تجزیهوتحلیل به پارهای از پرسشها پاسخ داده میشود: *آیا این نقوش صرفا جنبه روایتگری و درج وقایع را دارند؟ *این نقوش چه ارتباطی با شرایط اقلیمی دارند؟ *آیا این نقشها به صورت نمادین به جنبههای مذهبی و ماورایی اشاره دارند؟ قبل از وارد شدن به موضوع مختصری از ویژگیهای منطقه کرمانشاه آورده میشود.
در این نقش حجاری شده شاه ایستاده و در دو طرف او دو ایزد دیده میشود،یکی از آنها اهورامزدا است که تاج میبخشد و دیگری میتراست که دستهای برسم در دست دارد و از سرش نور میتابد و به همین نشان باز شناخته میشود،در زیر پای خدای بزرگ و شاه یک دشمن کشه شده بر زمین افتاده است و میترا بر روی یک گل نیلوفر آبی بزرگ(لوتوس)ایستاده است.
چنانچه در توصیف طاق بزرگ رفت در دیواره بیرونی آن در قسمت بالا دو الهه به صورت قرینه در طرفین حجاری شدهاند که بالها و فرم اندام (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنها الهام گرفته از هنر روم(در طاقی که به مناسبت پیروزی رومیان بر پارتها بنا شده)است ولی لباس و مو و فرم کلی آنها ساسانی است در وسط این دو الهه هلال ماه و تاج از نشانهای ساسانی حک شده است.
) با توجه به پژوهش به عمل آمده از عناصر منظر در هنر ساسانی میتوان گفت: موضوعاتی مانند:تاج بخشی،جشن و شکار نه تنها روایتگر وقایع تاریخی است و مسائل اجتماعی و مناظر طبیعی و اقلیمی را نمایش میدهند بلکه از جنبه نمادین والایی نیز برخوردار بوده و به نوعی نشان از فعالیتهای کمالی و قدسی دارند."