چکیده:
به طور کلی پژوهشگران بر هندسه نقشه باغ ایرانی به صورت چهار بخش تکیه دارند. این نوشته ابتدا نشان میدهد که این تئوری در مورد نقشههای موجود از باغهای صفوی صادق نیست و سپس به معرفی مفهوم باغهای سلطنتی به عنوان انعکاسی از جهان و رابطه آنها با طبیعت بکر میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"این موضوع در مورد باغهایی که شاه عباس در فرحآباد ساخت نیز صادق است که خواست داشتن چشماندازی به رودخانه سبب شده جایگیری عمارت غیر متمرکز باشد و در راستای دیوارهای باغ و کنار رودخانه تهن، قرار گیرد (تصاویر 12الف و 12ب).
چهارباغ همانند جنگلی انبوه از درختان میوه و سایهدار و محصور به دیوار، با جویها و حوضهای پر آب؛ باغ تخت که به لحاظ قرارگیری بر روی کوهپایه چشماندازی گسترده به طبیعت دارد؛ تالار که مستقیما به منظر رودخانه باز میشود و قسمتی از باغی است که تنها از سه طرف محصور به دیوار است؛ ایوانی که درون دریاچهای طبیعی است با حاشیه گلکاری و محصور شده با خندق تا تمامی منظرة طبیعی را دربرگیرد؛ همگی مظاهر متنوعی هستند از مفهوم باغ که در آن، شاه، همانند سلطان هستی، در پی از نو خلق کردن صورت زمین میباشد.
مأخذ : Engelbert Kaempfer, British Library, Sloane, Ms. 2923, fol.
مأخذ : Engelbert Kaempfer, British Library, Sloane, Ms. 2923, fol.
Source: Engelbert Kaempfer, British Library, Sloane, Ms. 2923, fol.
Source: Engelbert Kaempfer, British Library, Sloane, Ms. 2923, fol.
مینیاتوری که به آقا میرک، نقاش دربار شاه تهماسب نسبت داده میشود و "باغ سعادت" قزوین را به تصویر کشیده است.
مأخذ : British library, Album of 58 views of Persia mostly made during the Ouseley embassy of Tehtan (1810-1812) Shelfmark WD3274, fol.
Source: British library, Album of 58 views of Persia mostly made during the Ouseley embassy of Tehtan (1810-1812) Shelfmark WD3274, fol.
Symbolism in Persian Garden The Sense of Nature in the Royal Safavid GardensMahvash Alemi, Ph. D in Architecture mahvashalemi@gmail."