چکیده:
آنچه در این مقاله میآید، اشارهای به نقش رسانهها در قبال جنبشهای نوپدید دینی است. فضای مجازی، بیشترین نقش را در تبلیغ جنبشها و فرقههای نوظهور داشته و دارد. ازاینرو، در این نوشتار، ضمن تبیین اجمالی این جنبشها که بیشتر با نام فرقه از آنها یاد شده است، میکوشیم به بررسی راهبردهای رسانهای در مورد آنها بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت صهیونیستی برای سوءاستفاده از این نیازهای روحی در جهت مقاصد خود، فرقهها و جنبشهای نوپدید را به صحنه آورد تا ضمن ترویج معنویت سکولاری، تودههای مردم را همسو با منافع خود هدایت کند.
فرقهها و جنبشهای نوپدیدی که امروزه در سرتاسر جهان و با استفاده از ابزارهای نوین رسانهای گسترش یافتهاند، با ادعای نجات بشر از سرخوردگی تکنولوژی به میان آمدهاند، اما در واقع، برای سرگرم کردن بشر و دور نگه داشتن او از معنویت اصیل و آموزههای الهی، به ویژه اسلام شکل گرفتهاند.
آنچه مسلم است، طرح نابودی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی، در دستور کار سازمانهای جاسوسی همچون سیا قرار گرفته است و آنها در سالهای اخیر، نوع جدیدی از جنگ نرم را که صدور معنویت سکولار است، در کنار روشهای گذشته به خدمت گرفتهاند.
به گفته برخی از مسئولان، در حال حاضر در کشور، امکان دریافت بیش از 3000 شبکه ماهوارهای وجود دارد که از میان آنها نزدیک به 300 شبکه ماهوارهای، ادیان و مذاهب ساختگی را تبلیغ میکنند و متأسفانه درصد استفاده از این ابزار رسانهای در کشور بسیار گسترش پیدا کرده است.
ایدهپردازی برای برنامههای رسانهها به ویژه سیما در جهت فرهنگسازی با موضوع فرجام گرایش به فرقههای نوظهور (برای مثال میتوان فیلمی از زندگی دو دوست دانشگاهی، بعد از فارغالتحصیلی ساخت که یکی با روحیه دینی و اسلامی میکوشد از همه ظرفیتهای هستی در جهت رستگاری خود استفاده کند و دیگری به دلیل فاصله گرفتن از معنویت اصیل و دینی و گرایش به یکی از فرقههای انحرافی، دچار بیهویتی شده است."