چکیده:
در فرایند ارزیابی کتابهای درسی دانش گاهی، اطلاعات لازم درباره کتاب درسی
جمع آوری می شود تا بتوان در مورد ارزش و کیفیت و میزان مطلوب بودن آن قضاوت
کرد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کتابها ی درسی دانشگاهی علوم انسانی براسا س
شاخصها ومعیارهای مطلوب کتابهای درسی است. جامعه آماری پژوهش شامل 21 کتاب
درسی دانشگاهی رشته های علوم انسانی دانشگاه اصفهان ( 11 کتا ب)، دانشگاه علوم
پزشکی اصفهان ( 5 کتاب )، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( 5 کتاب ) است؛ این
کتابها در سالهای 1387 و 1388 چاپ شده اند. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست
محقق ساخته استفاده شده است که 8 هدف پژوهش را در قالب 50 سوال به صورت بلی و
خیر بررسی کرده است. به طور کلی ، در ارزشیابی کتابهای مورد بررسی، هدفهای 2
5و6 و7در حد پایین هدف 1 در حد متوسط و. هدفهای 3،4،8 در حدمطلوب رعایت ،
شده اند. در مجموع ، می توان نتیجه گرفت که در تالیف کتابهای درسی دانشگاهی مورد
بررسی، از معیارها و شاخصهای مطلوب کتابهای درسی دانشگاهی به نحو مطلوب استفاده
نشده است و مولفان و ناشران آنها بر اساس سلایق و نظرات خود به تالیف و انتشار این کتابها پرداخته اند پیشنهاد می شود شاخصهای ارائه شده در این پژوهش در کمیته نشر کتب علوم انسانی در دانشگاهها بررسی و تصویب شده به عنوان معیار برای ارزیابی تصمیم گیری چاپ کتابهای درسی انتخاب شود
خلاصه ماشینی:
در مجموع ، می توان نتیجه گرفت که در تألیف کتابهای درسـی دانـشگاهی مـورد بررسی ، از معیارها و شاخصهای مطلوب کتابهای درسی دانشگاهی به نحو مطلوب اسـتفاده * دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان ) ** استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت » *** دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشـی دانـشگاه آزاد اسـلامی واحـد خوراسـگان (اصفهان ) عیار، شماره ٢٣، پاییز و زمستان ١٣٨٩، ص ٣٨ـ٦٠ نشده است و مؤلفان و ناشران آنها براساس سلایق و نظـرات خـود بـه تـألیف و انتـشار ایـن کتابها پرداخته اند.
به منظورارزشیابی کتابهای درسی دانـشگاهی ، از چـک لیـست محقـق سـاخته بـرای بررسی نقاط قوت و ضعف وجایگاه کتاب درسـی درسـه دانـشگاه مـورد نظـر بـه صـورت سؤالات بلی ـ خیر استفاده شده است .
آیا از نوشتن پـانویس بـرای معـادل نویـسی لغـات بیگانه استفاده شده است ؟ 0/002 25/8 16 74/2 46 میانگین درصدی ـ 56/2 ـ 43/8 نتایج جدول ٢ نشان می دهد که بیشترین درصد (٨٢/٥ درصد) راهبردهـای کمکـی برای مفاهیم مشکل و واژگان علمـی بـه سـؤال ٢ مربـوط مـی شـود و کمتـرین درصـد (١٩ درصد) به سؤال ٣ مربوط می شود.
آیا متن کتاب به شکل مناسب و صحیح ویراستاری علمی 0/001 27/0 17 73 46 و ادبی شده است ؟ میانگین درصدی ـ ٧٧/٨ ـ ٢٢/٢ ـ نتایج جدول ٤ نشان می دهد که بیشترین درصد (٩٢/١ درصد) سـازمان دهـی کتـب به سؤال ٨ مربوط می شود و کمترین درصد (٦٦/٧ درصـد) بـه سـؤال ٣ و ٧ مربـوط اسـت .