خلاصه ماشینی:
"عد محتوایی اگرچه«غدیر خم»و«ولایت علوی»سر چشمه جوشش شعر شیعی و پدید آمدنغدیریههای ماندگار است،اما در نگاهی وسیعتر،آنچه به مقولههایی همچون:اهل بیت،ولایت ائمه،محبت ذوی القربی،امامت علی ابن ابی طالب،فضایل ومناقب،خاندان عصمت و مدایح و مراثی عترت پیامبر مرتبط باشد،به نوعی شعرشیعی محسوب میشود و این درون مایهها به گستردگی در ادبیات شیعه مطرح است.
ولی بارزترین شاخصه شعر شیعی پرداختن بهمسأله امامت اهل بیت و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایلآنان و بازگو کردن مظلومیتهای خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت بهدودمان پاک حضرت رسول(ص)است.
هر شیعه متعهد و ولایی احساس وظیفه میکردهکه برای جاودانه ساختن حقیقت متجلی در غدیر و مرام و مذهباهل بیت عصمت،از قدرت و طبع شعری خود بهره گیرد و رنگولایت به سرودههای خویش بزند،تا به خاطر برخورداری از این«صبغه الله»رنگ جاودانه یابد و همین سبب پیدایش حجم عظیمیاز مدایح علوی شده است.
فضیلتهایی که برای سرودن شعر برای حادثۀ عاشوراو احیای آن واقعه با زبان شعر بیان شده،انگیزۀ بسیاری از شاعران شیعی وعلاقهمندان به اهل بیت برای سرودن مراثی عاشورا گشته است.
حضرت رضا(ع)به شاعر بزرگ شیعه،«دعبل خزاعی»میفرماید:«ای دعبل!برای حسین بن علی مرثیه بگو،چرا که تو تا زندهای،یاور ما و ستایشگر مایی،پستا میتوانی از یاری ما کوتاهی مکن»(2)این اشاره،گویای آن است که«شعرعاشورا»به نوعی در مسیر و خط نصرت اهل بیت پیامبر و ترویج افکار و مکتب این(به تصویر صفحه مراجعه شود)خاندان به شمار میآید."