خلاصه ماشینی:
"اما با ادامه حیات سیستم و خروج از وضعیت انقلابی-جنگی وهدف توسعهای در قالب سازندگی و ورود تکنوکراتهای ساختاریسیاستگذاریها و با پایان یافتن خلسۀ جهانی از رهنمودهای اقتصاددولتی،اقتصاد ایران عزم خود را جزم کرد تا تعویق یک دهه را برایحرکت به سمت توسعهیافتگی جبران نماید و حتی گامهایش را فراتر ازآن گذارد و برنامههای توسعه همکگی بدین سمت گرایش یافت و لیکندر ابتدای این راه،با وجود تجربۀ یک دهه گرایشات دولتگرایانه و بهویژه آثار به ارث رسیده از دولت پیشین،و از همه پراهمیتتر،اهمیتساخت زیربناها،هنوز اقتصاد نیازش را به مکانیسم بازار در نیافته بودو دولت خود همچنانکه در دورههای پیشین سکاندار و خدمه اقتصادبود،اینبار نیز چنین شد و بدین شکل اصل 44 هنوز با همان تفسیر قلینیاز شرایط اقتصادی را تأمین میکرد،هرچند بندهایی از اقتصاد دولتیچون بازرگانی خارجی،به بخش خصوصی نیز رسیده بود،لیکن حجماقتصاد دلوتی و عدم نیاز آن چنانی به راهکارهای خصوصی باعث آنشد،اقتصاد ایران در قالب تفسیر کلاسیک اصل 44 باقی بماند.
با پایان یافتن عمر کابینه دوم سازندگی و رویکرد فضای بازسیاسی،دولت محمد خاتمی،بسیاری بر این اعتقاد بودند که کابینهاز مباحث اقتصادی به جد دور افتاده است،اما ریاست جمهوری باتشکیل کمیتهای برای حل مسائل اقتصادی،بر این امر تأکید کرد که ازمنظر وی اقتصاد و متغیرهای کلان آن نقش پراهمیتی برای وی دارند،ضمن آنکه به جز سالهای ابتدایی تشکیل کابینه که به علت ارزانبودن قیمت نفت در بازارهای جهانی،متغیرهای کلان اقتصادی رو بهافول بودند،محمد خاتمی آنچنان سخنی برای گفتن نداشت،لیکن پساز این سالها،همواره در هنگام تقدیم بودجه به مجلس،از عملکرداقتصادی خود دفاع مینمود و از همان ابتدا با وجود تضادی که در میانتصمیمگیران اقتصادی دولت وی وجود داشت،لیکن دولت وی هموارهبر تفسیری تازهتر از اصل 44،تأکید اشت،گویی فضای باز سیاسیخودبهخود به فضای باز اقتصادی دامنمیزد و از آنسو اجتماع را نیزدربر میگرفت و اصلی که بنا به مقتضیات زمانی،تفسیری کلاسیک ازآن شده بود،اینک برای اهداف توسعهای دولت،مانعی به شمار میرفت."