چکیده:
به وجود آمدن تجارت جهانی و گرایش بنگاههای اقتصادی به تجارت الکترونیک، به همراه پیشرفت فناوری، عواملی هستند که موجب توسعه مفاهیم و روشهای حسابداری شدهاند. این تحولات محیط حسابداری را دگرگون کرده است. اما، مشکل دستیابی به حسابداران ورزیده به دلیل ضعف آموزش حسابداری بیشتر به چشم میخورد. از این رو، هدف اصلی این تحقیق شناسایی دانش و مهارتهای مورد نیاز برای آموزش حسابداری با توجه به تغییرات محیط تجاری به منظور تطابق نیازهای حرفه و آموزه های دانشگاهی است. برای نیل به هدف پژوهش، 43 متغیر مربوط به دانش و مهارت آموزش حسابداری شناسایی و به 6 مؤلفه تقسیم شد. جامعه آماری این تحقیق شامل شاغلین در حرفه است، که اعضای آن از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای آزمون مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد با توجه به عدم هماهنگی نیازهای جامعه حرفهای حسابداری با آنچه که در دانشگاه آموزش داده میشود، بازنگری در برنامه درسی آموزش حسابداری ضرورت دارد.
The emergence of global business and economic trends to e-commerce firm، along with technological advances، are factors that have led to the development of concepts and methods of accounting. These developments have changed the accounting environment. But the problem of access to trained accountants، because of the weakness of accounting is seen. The main aim of this study is to identify knowledge and skills required for the accounting profession needs to adapt to the changing business environment and university teaching. For the purpose of the study، 43 variables related to the knowledge and skills in accounting education have been identified and are divided into six components. Population of this study include practitioners in the profession، whose members are selected through simple random sampling. Exploratory and confirmatory factor analysis to test the components used. The results show significantly Due to the lack of coordination of the professional accounting community needs with what are taught in universities in accounting education curriculum is necessary.
خلاصه ماشینی:
"در کشور ما نیز با توجه به تغییرات روز افزون محیط تجاری نیاز شدیدی به وجود حسابداران تعلیم یافته و کارآزموده احساس میشود که این امر با روشهای سنتی آموزش امکان پذیر نیست، لذا هدف از انجام این تحقیق، شناسایی دانش و مهارت مورد نیاز برای فارغالتحصیلان حسابداری با توجه به مباحث و تغییرات محیطهای تجاری جدید و هم چنین تعیین اهمیت و رتبه بندی آنها از دید شاغلین در حرفه برای موفقیت در آینده شغلی فارغالتحصیلان رشته حسابداری است .
نتایج تحقیق در زیر ارائه شده است: نگاره(8)- خلاصه نتایج حاصل از تحلیل عاملی نسبت به مؤلفه های تحقیق اولویت مؤلفه اولویت اول اولویت دوم اولویت سوم اولویت چهارم اولویت پنجم اولویت ششم اولویت هفتم اولویت هشتم دانش مدیریتی/ تجاری تجارت جهانی استراتژی تجاری تجارت الکترونیک مدیریت منابع انسانی بازاریابی دانش عمومی اقتصاد کلان روشهای آماری اقتصاد خرد فروش و خرده فروشی دانش اصلی حسابداری قوانین مالیاتی خدمات بیمه خدمات حسابرسی حسابداری مالی مهارت مدیریتی/ تجاری مشتری مداری فن فروشندگی مدل تصمیم تجاری کارآفرینی مدیریت پروژه رهبری توانایی تصمیم گیری رفتار حرفه ای مهارتها و تکنیکهای اساسی تجزیه و تحلیل اطلاعات تجزیه و تحلیل موردی روشهای محاسباتی ویژگیهای شخصی توانایی ایفای نقش توانایی انجام وظایف روابط عمومی اخلاق و مسئولیت پذیری توانایی کار گروهی در رابطه با بهبود وضعیت سیستم آموزش موجود و ویژگیهای مورد نیاز فارغالتحصیلان حسابداری جهت ورود به حرفه و با توجه به بررسی سؤال اصلی تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات و بر اساس نتایج حاصل از تحقیق میتوان پیشنهادات زیر را ارائه کرد: 1- با توجه به بررسیها و عدم هماهنگی بین نیاز جامعه حرفه ای حسابداری با آنچه که در دانشگاهها آموزش داده میشود، بازنگری در برنامه های آموزش حسابداری ضرورت دارد."